Ny undersökning: Nya Zeeland är svenskarna drömresmål 2013

Ny undersökning: Nya Zeeland är svenskarna drömresmål 2013

När svenskarna får välja går drömresan till Nya Zeeland, gärna i februari och tillsammans med sin livspartner. Vi föredrar semesterresor med sol och bad, men äventyrsresor är en växande trend. Det visar en ny drömundersökning gjord av Scandinfo på uppdrag av Miljonlotteriet.

När svenskarna får drömma sig bort är det Nya Zeeland vi vill besöka. 16 procent av svenskarna väljer Nya Zeeland som drömresmål i Miljonlotteriets drömundersökning. På andra plats kommer USA och Australien och på tredje plats Västindien. De som visa störst intresse för uppstickaren Japan som drömresmål är singelkillar.

Miljonlotteriet, ett av Sveriges största reselotterier, vill i en drömundersökning kartlägga hur svenskarnas drömresa ser ut.

– Vi på Miljonlotteriet jobbar något av det finaste som finns – människors drömmar och möjligheten att förverkliga dem. Resor är en stor och viktig del i vår vinstplan och vi vill såklart skräddarsy vårt erbjudande för att möta svenskarnas resedrömmar, säger Ludwig Alholt, VD på Miljonlotteriet.

När svenskarna svarar på frågan vilken typ av semester de föredrar så är det sol och bad som lockar mest. 42 procent av svenskarna säger att de helst åker på solsemester. På andra plats kommer kulturresor medan storstadsresor kommer på tredje plats. Äventyrsresor är mer intressant för den yngre målgruppen.

– Bland den yngsta gruppen i undersökningen, 16–29 år, ser vi att äventyrsresor är mer attraktivt. Vår samarbetspartner Resia ser att äventyrsresor är en växande trend. Unga människor föredrar aktiva semestrar, säger Ludwig Alholt.

Topplista: Svenskarnas val av drömresmål 2013
1. Nya Zeeland 16%
2. USA/Australien 14%
3. Västindien 13%
4. Seychellerna/Japan 6%
5. Island 4%

Topplista: Sällskapet svenskarna helst tar med sig på drömresan
1. Partner 78%
2. Barn 44%
3. Vänner 29%
4. Föräldrar/annan släkt 8%
5. Arbetskamrater/idrottskamrater 1%

Denna fråga var ett flervalsalternativ

Topplista: Månaden på året som svenskarna helst gör sin drömresa
1. Februari 22%
2. November 17%
3. Januari 13%
4. Oktober 8%
5. December/september/mars 6%

Topplista: Svenskarnas val av semesterresa
1. Sol & bad 42%
2. Kultur & sevärdheter 26%
3. Storstad 9%
4. Äventyr 8%

Miljonlotteriets drömundersökning omfattade 1 000 personer i åldern 16–70 år i Sverige. Undersökningen genomfördes av Scandinfo under mars–april 2013.

Ludwig Alholt, VD Miljonlotteriet
Mobil: 0705-95 66 10, e-post: ludwig.alholt@miljonlotteriet.se
Ida Nilsson, presskontakt, V&B Change
Mobil: 0709-134037, e-post: ida.nilsson@valentin.se