I’M POSSIBLE

Amara Azeem är idag Företagsadministratör och Ekonomiansvarig på Korpen Malmö IF i Malmö. Men vägen dit har inte varit enkel. Hon kom till Sverige för åtta år sedan, då med en dröm att utvecklas och växa inom ekonomibranschen som hon arbetat inom i Pakistan. En SFI-utbildning, en Masterutbildning i Företagsekonomi vid Lunds Universitet, giftemål och blivit tvåbarnsmamma ledde till att år 2016 vara redo att ta sig an den svenska arbetsmarknaden. Dock gick det inte riktigt som hon tänkt sig. Arbetsansökan efter arbetsansökan nekades och de få telefonintervjuer som hon fick gav beskedet att hennes svenska var för svag eller att de krävde svensk arbetslivserfarenhet. Ett halvår av jobbcoachning via arbetsförmedlingen utan någon tur resulterade i ett ännu mer nedbrutet självförtroende. När hon fick höra om MINE hade hon vaga förhoppningar för att någonting skulle kunna förändra hennes situation.

Hon förvånades av den snabba återkoppling hon fick av MINE, hur snart hon fick komma på intervju, bli en del av MINEs projekt SAMSPELET och inom en månads tid hade hon sitt första introduktionsmöte med Ola Pettersson på Korpen Malmö IF. Amara var den första kandidaten som Ola kom i kontakt med via SAMSPELET och även den person som han valde att påbörja en praktikperiod med. Ola berättar om hur uppgiven han var efter att två personer sagt upp sig inom kort och hur de med arbete upp till öronen inte hade tid att börja leta efter ny arbetskraft. Han beskriver även hur svårt det är att hitta rätt kompetens, speciellt med en föreningsbudget. När MINE av en händelse kontaktade Ola blev han överraskad för hur smidigt och professionellt arbete som utfördes. Efter att ha lämnat en kravprofil tog det bara några dagar tills han hade fyra kompetenta CVn på sitt bord. Intervjun med Amara hölls på svengelska och hennes personlighet lös av glädje och vilja. Efter ett halvår på Korpen och med svenska kollegor pratar Amara nu flytande svenska och förstår nästan alla svenska branschord inom det ekonomiska språket. Ola vill rekommendera alla arbetsgivare att vara med i ett sådant givande projekt, inte bara har han hittat en otroligt begåvad medarbetare utan även fått chansen att bidra till mångfaldsutveckling i samhället. Han menar att även om han endast har kunnat ta in en utrikesfödd akademiker i sin organisation så har han kunnat bidra till Amaras livskvalité och personlig utveckling såväl som hennes familjs.

Trots att Amara först blev nekad praktik då hon under samma tid fick en halvtidstjänst som Fritidspedagog, något som ligger långt ifrån hennes kompetensområde, så kunde MINE, Ola och Amara tillsammans ge helhetsbilden av situationen till arbetsförmedlingen och på så sätt hitta en lösning. Det var starten på några månaders hårt arbete med en halvtidstjänst som fritidspedagog på engelska, halvtidspraktik som Företagsadministratör och Ekonomiansvarig på svenska parallellt med pendling och att vara småbarnsmamma. Men det gick! Sedan januari 2018 har Amara haft heltidspraktik på Korpen Malmö IF och från och med första maj kommer hon att påbörja sin heltidsanställning där, med det hon älskar. Hennes sista konstaterande under vårt samtal är att om vi slänger om ordet IMPOSSIBLE så betyder det plötsligt istället I’M POSSIBLE.

Emma Ramebäck