Vi måste satsa mer på fysiska möten än på att skriva "vinnande" CV

Idag finns det mängder av workshops och föreläsningar som lovar en snabb och smidig ingång på den svenska arbetsmarknaden genom ”vinnande CV” och nya utbildningsmöjligheter. Men hur effektiva är de egentligen för att få en kompetent sysselsättning, speciellt som utrikesfödd i Sverige?

MINEs 15-års erfarenhet av inkluderingsfrågor visar på att det är svårt som utrikesfödd att etablera sig på den svenska arbetsmarknaden. Detta beror bland annat på att arbetsplatskulturen som råder på många arbetsplatser påverkas av invanda föreställningar, stereotyper och normer om exempelvis etnicitet och kön. Men också på brist av nätverket mellan utrikesfödda arbetssökande och arbetsgivare, samt arbetssökandes omedvetenhet kring vilka normer som finns på den svenska arbetsmarknaden.

Många av de utrikesfödda akademiker som söker hjälp hos oss på MINE är besvikna på att ingenting händer i deras arbetssökande. Med 5-10 års arbetslivserfarenhet är det helt enkelt orimligt att gång efter gång gå på kompetensutvecklande workshops och utbildas i hur man skriver ett CV när det som fattas egentligen är ett nätverk.

-I min erfarenhet som arbetssökande saknade jag direkt kontakt med arbetsgivare, säger Kate Plaskonis, marknadschef på MINE, -efter ett antal år på universitet och i arbetslivet erbjöd olika arbetsmarknadsaktörer kurser och utbildningar inom kompetensutveckling och CV-granskning. Det behövs såklart, men det är i fysiska möten oss människor emellan som det händer saker. Det är då vi ser människan bakom och skapar nätverk mellan oss. Detta nätverk kan sedan utvecklas till ett skapande av många möjligheter i arbetslivet. Det saknade jag.

Vi på MINE är övertygade om att det är oerhört viktigt att så snabbt som möjligt bygga upp ett nätverk genom fysiska möten för att öka chanserna att komma in på arbetsmarknaden. Detta är positivt för både arbetssökande och arbetsgivare i fråga, arbetssökanden får som nämnt ovan en chans att få ut sitt namn och arbetsgivare får en chans att reflektera över hur de rekryterar och om de tar tillvara på all den kompetens som finns tillgänglig där ute. Men hur bygger man ett nätverk utan att hamna i traditionella och ineffektiva vanor?

Jodå, man cyklar.

MINE kommer i samband med den internationella dagen för “bike to work”, som inträffar Fredagen den 18 Maj, att hålla i ett event som kommer vara det första i sitt slag i Malmö. Vi kommer under detta event tillsammans med ca 10 utrikesfödda kandidater helt enkelt cykla runt till ett antal av våra medlemsföretag som får berätta om sig själva och vad de gör, och adepterna får då en chans att nätverka och lyfta fram sin kompetens.