Bästa vattnet finns i kranen! Inga transporter. Inget skräp.

12 kranmärkta verksamheter och evenemang i Sundsvall och Timrå – fler på gång!

I Sundsvall och Timrå har 12 verksamheter och evenemang valt kranmärkt hittills. Fler är intresserade. Bästa vattnet finns i kranen! 300 gånger bättre och 250 gånger billigare än flaskvatten. Argumenten för att välja kranvatten framför flaskvatten är flera.

- Jag tycker att kranmärkning är ett lysande exempel på hur man med små medel kan göra en god gärning för vår miljö. Märkningen går hand i hand med hela vårt koncept. Förhoppningsvis inspirerar vi andra att göra samma sak, säger Anna Frisk, projektledare för den kranmärkta matvandringen Eat Up som går av stapeln i Sundsvall nu i helgen.

Allt fler uppmärksammar kranvatten! Hittills har 12 verksamheter och evenemang i Sundsvall och Timrå valt kranvatten framför flaskvatten genom den nationella hållbarhetsmärkningen kranmärkt. Fler har anmält sitt intresse och jobbar vidare med frågan internt för att på sikt genomföra själva märkningen. Det är en blandning av både stora och små verksamheter och evenemang.

- Det är positivt att intresset för kranmärkning ökar både lokalt och nationellt, i Sundsvallsregionen har vi dessutom ett fantastiskt bra kranvatten, säger Magnus Wiklund, kommunikationschef på MittSverige Vatten & Avfall.

Enkelt och gratis att kranmärka!
Det är både enkelt och gratis att kranmärka sin verksamhet eller sitt evenemang. Kranmärkt är en hållbarhetsmärkning och ska inte blandas ihop med en regelrätt certifiering. Verksamheter och arrangörer ansvarar själva för att man lever upp till sitt åtagande.

Kranmärkta verksamheter och evenemang:
På kranmarkt.se finns en lista med namn på de verksamheter och evenemang som valt att kranmärka.

Bakgrund till kranmärkning
Sveriges kranvattenkvalitet tillhör de bästa i världen, ändå blir det allt vanligare i Sverige att dricka flaskvatten. Detta trots att det går åt runt 300 gånger så mycket energi för att du ska kunna dricka en liter flaskvatten, jämfört med samma mängd kranvatten. Dessutom blir det 250 gånger dyrare per liter jämfört med vatten från kranen.

I samband med Världsvattendagen den 22 mars 2018 lanserades hållbarhetsmärkningen Kranmärkt på nationell nivå i Sverige av branschorganisationen Svenskt Vatten. Märkningen syftar till att uppmärksamma verksamheter som är fria från flaskvatten och endast använder kranvatten. Kranmärkningen togs först fram av Göteborgs Stad Kretslopp och Vatten och användes för att kranmärka lokala event, som till exempel Kulturkalaset i Göteborg.

Magnus Wiklund