Jobbpolitiken ger resultat

Jobbpolitiken ger resultat

Arbetsmarknaden i Skåne visar fortsatt tydliga tecken på förbättring, precis så som trenden har visat under de senaste månaderna. Detta framgår av Arbetsförmedlingens månadsstatistik, som publicerades i dag (8/8).

Jämfört med för ett år sedan har arbetslösheten i Skåne minskat med 1 864 personer och noterar nu 10,0 procent. 5,6 procent är öppet arbetslösa och 4,4 procent befinner sig i program med aktivitetsstöd.

– Det är glädjande att arbetslösheten minskar i Skåne. Konjunkturen och politiken samspelar effektivt för att minska utanförskapet, säger regionrådet Pontus Lindberg, ordförande i regionala tillväxtnämnden i Region Skåne. Utmaningar återstår dock. En av de tydligaste är att S-styrda Malmö så påtagligt tynger utvecklingen. I Malmö ökar fortfarande arbetslösheten och har nu gjort det varje månad i snart sex år.

– Politiskt sett, med tanke på att valet närmar sig, är det mest intressanta dock jämförelserna med hur det såg ut 2006. Både i Skåne och på riksnivå.

Den 8 augusti 2006 meddelade Länsarbetsnämnden att 57 000 i Skåne saknade jobb. Den 8 augusti 2014 är siffran 59 761. Det är illa, men som andel av befolkningen är det en klar minskning: Skåningarna har under samma period blivit drygt 100 000 fler.

– Svart på vitt ser vi att arbetslinjen fungerar, säger Pontus Lindberg. Inte minst mot bakgrund av att vi under senare år har genomgått den djupaste lågkonjunkturen sedan 1930-talsdepressionen.

På riksnivå var den öppna arbetslösheten nere i 5,1 procent sommaren 2006. Samtidigt deltog 3,4 procent av arbetskraften i program med aktivitetsstöd. Den totala arbetslösheten låg då således på 8,1 procent. I dag är den totala arbetslösheten i riket 7,7 procent. 4,3 procent är öppet arbetslösa och 3,4 procent deltar i program med aktivitetsstöd.

Mer information och kommentarer:

Regionråd
Ordförande i regionala tillväxtnämnden