När S och MP står för regin

När S och MP står för regin

Socialdemokraterna och Miljöpartiet i Region Skåne har med Sverigedemokraternas stöd under mandatperioden gång på gång beslutat om att ta hem olika former av verksamhet i egen regi. Det handlar bland annat om städning, ryggkirurgi och ambulanssjukvård. I våras öppnades den egna beställningscentralen i Hässleholm. Nu strömmar dessvärre klagomålen om långa väntetider in, rapporterar Kristianstadsbladet (17/7). Både från de som vill beställa färdtjänst och när sjukvårdens personal ska beställa sjukresor.

– För patienternas och vårdens skull får vi hoppas att detta bara är tillfälligt, kommenterar oppositionsledaren Carl Johan Sonesson (M). Tyvärr visar tidigare erfarenheter att verksamhet i egen regi sällan är synonymt med att verksamheten blir bättre, bara dyrare. Minst lika bra som tidigare borde den åtminstone vara.

– När S och MP står för regin innebär det allt för ofta bara längre köer.

– Nu säger ansvariga att problemen ska lösas i takt med att personalen på beställningscentralen får mer erfarenhet. Vi får hoppas att det går fort, säger Pontus Lindberg (M), regionråd i opposition. Samtidigt är det inte utan att man undrar över varför kunskapen inte fanns på plats från dag ett. Varför måste folk komma i kläm?

Nu blir följden uppskjutna och förkortade semestrar.

regionråd i opposition

regionråd i opposition