Carl Johan Sonesson (M), ordförande i regionstyrelsen i Skåne och Boriana Åberg (M), riksdagsledamot från Skåne deltog under mobilitetssamtalet.

När ska Socialdemokraterna ställa sig bakom sexfilig E6 genom Skåne?

Mer näthandel och fler transporter genom Skåne ställer krav på högre kapacitet på vägarna. Därför behöver vi bygga ut E6 till sex filer genom Skåne, sa regionstyrelsens ordförande Carl Johan Sonesson (M), i ett mobilitetssamtal som anordnades av Transportföretagen hos Svenskt Näringsliv i Malmö under måndagen.

Det krävs långsiktig planering för att både pendling och godstransporter genom Skåne ska fungera. På ett par decenniers sikt kommer Öresundsregionen att vara centrum i en sammanhållen arbetsmarknad där människorna kan röra sig till arbete, rekreation och kultur – och där transporterna bör ske fossilfritt.

Carl Johan Sonesson uppmanade under debatten Andreas Schönström (S) att verka för att S i Skåne kan ändra uppfattning och bli positiva till en utbyggnad av E6 till 3 körfält i vardera riktningen på sträckan Hbg-Lund-Malmö-Vellinge.

– Jag hoppas att Socialdemokraterna i Skåne snart ställer sig bakom utbyggnad av E6 i Skåne till sex filer. Dels för att lyckas minska antalet olyckor, men också för att avlasta tåget genom bättre möjligheter till pendling med buss. Med dagens två filer är det omöjligt, säger Carl Johan Sonesson.

E6 är inte bara en av landets mest trafikerade motorvägar, det är även en central pulsåder för såväl Sverige som Norge. Sträckan Malmö-Lund-Helsingborg trafikeras dagligen av uppemot 50 000 fordon, varav runt 20 procent är tung trafik som kommer in via Öresundsbron och Trelleborgs hamn. Svensk export och import passerar i stor utsträckning Skåne, och mycket av denna går på E6. En prognos från Trafikverket visar på en ökning med mellan 48-75% i trafikflödet till år 2040 under maxtimmen. Under 2018 inträffade minst 300 olyckor på E6, ett antal som av allt att döma kommer att öka i takt med trafiken.

– E6 har kallats för en enda lång parkeringsplats, till följd av de långa köer som bildas närmast dagligen. Detta skapar stora problem för såväl pendlare som för transportföretagen. Ska vi lyckas få ett fungerande trafikflöde genom Skåne, särskilt sett till den väntade trafikökningen till 2040, så måste arbetet med att bygga ut E6:an till sex filer genom Skåne starta nu, avslutar Carl Johan Sonesson.

Moderaterna i Region Skåne styr Region Skåne tillsammans  med övriga allianspartier sedan valet 2018.

Läs mer på alliansens webbsida: alliansforskane.se