Ökad digitalisering kräver stärkt politiskt ledarskap

Ökad digitalisering kräver stärkt politiskt ledarskap

Skåne har i dag ett framgångsrikt näringsliv, speciellt när det gäller företag som verkar inom digitalisering och innovation. Moderaterna vill att Region Skåne bättre ska kunna dra nytta och ta hjälp av de företag som verkar inom de områden regionen ansvarar för. Därför föreslår Simon Röstin (M) och Carl Johan Sonesson (M) i en motion till regionfullmäktige att Region Skåne tydligare än i dag ska fördela ansvaret för digitalisering och innovation till ett särskilt politiskt organ.

– Region Skåne håller på att missa tåget. Om vi inte agerar nu kommer vi att hamna på efterkälken i digitaliseringen av vår verksamhet. Det är dags att privata företag och vår egen organisation ser ett tydligt politiskt ledarskap i denna fråga, säger Simon Röstin, ledamot i regionfullmäktige för Moderaterna.

I dag dras Region Skånes ekonomi med stora underskott, inte minst inom hälso- och sjukvården. Med digitaliseringens hjälp kan kostnaderna minskas samtidigt som vi ökar effektiviteten och får mer vård för pengarna. Det visar bland annat en färsk rapport från managementkonsultföretaget McKinsey som menar att ökad digitalisering kan frigöra 180 miljarder kronor de kommande tio åren. Innovation och nya effektiva arbetssätt spelar en avgörande roll för hälso- och sjukvårdens långsiktiga finansiering och för Region Skånes förmåga att klara av den demografiska utvecklingen, med fler äldre skåningar.

– Vi har länge drivit på i frågan, men sedan det rödgröna styret tog över har det tagit tvärstopp. 3R-samarbetet om gemensam IT-arkitektur och journalsystem med Stockholms läns landsting och Västra Götaland beslutade Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna i juni att Region Skåne skulle lämna. Styrets politik går tvärs emot den samlade expertisen, säger Carl Johan Sonesson, regionråd för Moderaterna i Region Skåne.

Om arbetet med digitalisering och innovation samlas i ett politiskt organ med en öronmärkt budget för just detta, blir ansvarsfördelningen mycket tydligare än i dag. Då blir beslutsvägarna också kortare, vilket kan öka takten i förändringsarbetet. Förhoppningen är att de politiker som får ansvar för frågorna ska ha stor kunnighet och intresse inom området, samt vara beredda att fatta snabba beslut och visa politiskt mod.

Mer information och kommentarer:
Simon Röstin (M)
Ledamot i regionfullmäktige