Pia Kinhult vädjar till S i regionen: Avstå skattechock

Pia Kinhult vädjar till S i regionen: Avstå skattechock

Nu höjer regeringen inkomstskatterna och därutöver verkar det som att flera av de skånska kommunerna följer efter med kommunalskattehöjningar.

Den starka ekonomin för regionen som nu Femklövern lämnar efter sig – med stort överskott i budgeten, med mer än halverad låneskuld och alla finansiella mål uppnådda – i kombination med att regeringen i dag aviserat ökade statsbidrag till regioner och landsting borde få Socialdemokraterna att ompröva sina planer och därmed avstå från en skattehöjning.

Jag vädjar därför nu till Henrik Fritzon och Socialdemokraterna i Region Skåne att avstå från sin planerade skattehöjning i regionen. Annars blir det en veritabel skattechock med skattehöjningar såväl nationellt, kommunalt som regionalt. Det kommer dels att drabba skåningarnas privatekonomi direkt, men också bromsa den ekonomiska tillväxt som ger oss möjlighet att på ett hållbart sätt satsa mer på bland annat den skånska sjukvården.

Mer information och kommentarer:
Pia Kinhult (M)
Regionstyrelsens ordförande