Pontus Lindberg (M): Spårvägen i Lund utan tillräckligt statsstöd

Pontus Lindberg (M): Spårvägen i Lund utan tillräckligt statsstöd

Trafikverket beslöt i dag att ur stadsmiljöavtalet ge stöd till Lunds planer på en spårvagnslinje från Lunds C till ESS-området. Kommunen hade ansökt om en medfinansiering på 50 procent av spårvägens kostnad – 388 miljoner kronor, men beslutet blev 298 miljoner. Kommunen får nu finansiera ytterligare 90 miljoner. Staten lämnar så mycket av spårvägen ofinansierad.

– Det är ett avsteg från rimliga finansieringsprinciper, säger Pontus Lindberg (M), regionråd i opposition i Region Skåne. Regionens åtagande är tydligt: Vi har lovat stå för vår del som är driften av spårvägen, inklusive inköp av spårvagnar och anläggning av spårvagnsdepå – tillsammans en stor investering. Det är olyckligt om ansvaret för kommande investeringar blir osäkert, det gäller inte minst övriga spårvägsprojekt i Skåne.

Region Skåne står i de flesta fall för fordon och drift inom kollektivtrafiken. De spår eller när det gäller landsvägs- och stadstrafik vägar och gator ansvarar kommunen och staten för. Kommunerna bygger spårvägsspår och bussgator.

– Vi moderater står för en syn där infrastruktur och kollektivtrafik har god standard för att gynna samhällsliv och tillväxt, säger Pontus Lindberg (M), regionråd i opposition i Region Skåne. När Lund växer med två fantastiska forskningsanläggningar i Lund, Max IV och ESS, och en hel kringliggande stadsdel, så kräver det kollektivtrafiksatsningar. Men vi vill att satsningarna sker på kostnadseffektivaste sätt.

Regionråd och andre vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden