Regeringen tar inte ansvar för id-kontrollerna

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2016 10:45 CEST

Trafikutskottets vice ordförande Jessica Rosencrantz (M) får sitt pass kontrollerat på Kastrup. I bakgrunden väntar regionrådet Carl Johan Sonesson (M).

– Vi ska ha ordning och reda vid gränsen, men regeringen måste se till att kontrollerna fungerar smidigare än i dag, säger trafikutskottets vice ordförande Jessica Rosencrantz (M) efter ett studiebesök på Kastrup där hon också fick sitt pass kontrollerat.. Man är för passiv i att hantera de onödigt stora problem som uppstår för pendlare och andra resenärer.

Jessica Rosencrantz besöker i dag Skåne för att informera sig om id-kontrollerna och andra viktiga kommunikationsfrågor i Skåne. Förutom studiebesöket träffade hon Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson och Sydsvenska handelskammarens vice vd Per Tryding. På eftermiddagen framträder hon för moderata kommunpolitiker från hela landskapet.

– Vi är glada för det täta utbytet med partiet i Stockholm och riksdagsgruppen, säger Carl Johan Sonesson (M), oppositionsledare i Region Skåne. Förbindelserna över Öresund är viktiga för Skåne. En fungerande integration av arbetsmarknad och ekonomi betyder mycket för hur bra det går i hela södra Sverige. I längden måste vi gå tillbaka till fungerande pendling.

– Det var inte bra att få höra att de avstämningar departementet haft med Skånetrafiken och andra utförare upphört, säger Jessica Rosencrantz (M), vice ordförande i trafikutskottet. Det gör att man undrar vad löftet att begränsa den ekonomiska påfrestningen för transportörerna är värt.

– Regeringen skulle också kunna göra betydligt mer för resenärerna, det borde inte vara svårt att få kontrollerna och trafiken att flyta smidigare än i dag. Regeringen tar inte sitt ansvar, fortsätter Jessica Rosencrantz (M). Det behövs en analys av hur kontrollerna ska ske, och att man på allvar talar med den danska regeringen.