Simon Röstin.

Simon Röstin blir yngste vice ordföranden

I dag valde regionstyrelsen ledamöter till den nytillsatta e-hälsoberedningen. Till posten som vice ordförande valdes Simon Röstin, 23 år, från Helsingborg. Han blir därmed den yngste vice ordföranden i Region Skåne sedan bildandet.

– Det är glädjande att Styret äntligen inser vikten av frågorna kring digitalisering, e-hälsa och m-hälsa, säger Simon Röstin. Min förhoppning är att vi nu gemensamt i beredningen kan visa politiskt ledarskap i frågan. Jag hoppas att vi tar vara på den möjlighet som vi fått, och gör allt vi kan för att ge skåningarna möjlighet att få en ännu bättre vård.

– Simon Röstin är en engagerad politiker med många nya idéer och jag är övertygad om att han med sin bakgrund blir en utmärkt vice ordförande, säger gruppledaren Pontus Lindberg. Han ser möjligheterna med ny teknik med patienten i centrum.

E-hälsoberedningen är parlamentariskt tillsatt och har till uppdrag att se till så att hälso- och sjukvården med mobila lösningar och modern teknik blir mer tillgänglig och kostnadseffektiv.

Simon Röstin (M)
vice ordförande i e-hälsoberedningen
simon.rostin@moderat.se
Twitter: @simonrostin