Skånsk kritik mot regeringens strategi kring EMA

EU-kommissionen sammanträder 20 november och på dagordningen finns att besluta om var EMA, den europeiska läkemedelsmyndigheten, ska placeras när den ska flyttas från London.

Det har funnits flera alternativ till placeringen och i Skåne har debatten främst rört sig om stödet för en placering i Köpenhamn, en av de städer som hamnat högt i den ranking som gjordes i september. Köpenhamn och Skåne delar ett av Nordens större life science-kluster och Carl Johan Sonesson, moderat regionråd, har uttalat att den svenska regeringen borde lägga kandidaturen för Stockholm åt sidan och istället stötta Sveriges utveckling genom de starka korten i Öresund, och därmed Köpenhamn som placering. Köpenhamn bedömdes stå ovanligt starkt i de delar som, förutom en stark life science-sektor, lyfts som av vikt: att EU-myndigheten ska vara fullt operativ den dag som Storbritannien lämnar unionen, att de anställda ska hitta internationella skolor för sina barn och jobb för sina partners, och att EU:s nästan 40 myndigheter ska vara jämnt spridda över unionen. Köpenhamn lever i högre grad upp till dessa krav än flertalet av kandidaturerna, inklusive Stockholm.

- Om regeringarna i Sverige och Danmark tillsammans hade utarbetat en gemensam strategi istället för att tävla mot varandra så hade sannolikt våra chanser varit större att få en etablering i antingen Sverige eller Danmark, säger Carl Johan Sonesson. Rent objektivt hade Köpenhamn bättre utslag i de parametrar som låg till grund för bedömningarna, men till det kommer politik. Jag har länge försökt påverka för att regeringen ska se Öresundsregionen som en stark del av Sverige och har således stöttat Köpenhamn som placering.

Presskontakt: Lynn Thulin, politisk sekreterare (M)

Lynn.thulin@skane.se, 0739593329

Moderaterna i Region Skåne bildar med övriga allianspartier från valet 2014 oppositionen i Region Skåne efter att under två senaste mandatperioderna haft förtroendet av skåningarna att styra.