Ungdomsarbetslösheten minskar snabbare

I dag på FN:s internationella ungdomsdag sätter Moderaterna i Region Skåne fokus på arbetsmarknaden.

-  Att skaffa sig den första arbetslivserfarenheten är svårt. Det är därför det behövs särskilda insatser för att hjälpa ungdomar att få ett första jobb och smaka på lönekuvertet, säger regionrådet Pontus Lindberg (M), ordförande i regionala tillväxtnämnden.

Utöver regeringens nationella insatser med yrkesintroduktionsanställningar och halverad arbetsgivaravgift för unga driver Moderaterna i Region Skåne en politik för att särskilt underlätta ungas inträde på arbetsmarknaden. Det handlar till exempel om att öka entreprenörskap för att stärka nyföretagande och innovation, och om ökad samverkan mellan skola och arbetsliv för att rå på matchningsproblematiken – att arbetsgivare inte hittar den kompetens de söker.

-  Samtidigt är det viktigt att tala tydligt om hur ungdomsarbetslösheten egentligen ser ut, framhåller Pontus Lindberg. Ny statistik från Arbetsförmedlingen visar att det sakta ljusnar på arbetsmarknaden generellt. För ungdomar i Skåne sker förbättringen ännu snabbare.

Antalet inskrivna arbetslösa ungdomar i Skåne mellan 18 och 24 år uppgick till 13 100 i juli, vilket är 1 400 färre än för ett år sedan. Nedgången har skett både bland öppet arbetslösa och bland ungdomar i program. I relativa tal uppgick ungdomsarbetslösheten till 19,3 procent, en minskning med 2,0 procentenheter sedan samma månad förra året.

-  Mest illavarslande är att i S-styrda Malmö fortsätter arbetslösheten att öka. Utvecklingen i Malmö skiljer sig från de övriga storstäderna, Stockholm och Göteborg, där arbetslösheten har minskat under året. Det lär inte bli bättre om Socialdemokraterna tillåts göra det dyrare att anställa unga, avslutar Pontus Lindberg.

Mer information och kommentarer:

Regionråd
Ordförande i regionala tillväxtnämnden