Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelsens ordförande i Region Skåne.

Vart vill du flytta Landskrona lasarett, Löfven?

Regeringens förslag till nytt utjämningssystem slår hårt mot Skåne. Det förslag som man nu väljer att gå fram med innebär att staten tar ytterligare så där 290 miljoner kronor ur Region Skånes kassa och ger till andra delar av landet.

– Detta motsvarar driften av Landskrona lasarett under ett år, säger regionstyrelsens ordförande Carl Johan Sonesson (M). De skatter som skåningarna betalar in till regionen ska gå till regionens verksamhet. Om regeringen väljer att ta flera hundra miljoner kronor från Region Skånes skattefinansierade verksamhet får det självklart negativa konsekvenser för både sjukvård och kollektivtrafik.

– Att det behövs ett system som stöttar hela landet är givet, men att använda ett Robin Hood-system som tar från de regioner och kommuner man anser vara rika för att ge till de fattiga är fel. Detta är statens ansvar och borde finansieras av staten, avslutar Carl Johan Sonesson.

Mer information och kommentarer:

regionstyrelsens ordförande

(Nås genom pressekreterare Camilla Andersson 073-391 34 32.)

Moderaterna i Region Skåne styr Region Skåne tillsammans  med övriga allianspartier sedan valet 2018.

Läs mer på alliansens webbsida: alliansforskane.se