Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Grönt ljus för nya tunnelbanetåg

Nu är de nya tunnelbanetågen godkända av Transportstyrelsen. Det innebär att du börja se de nya vagnarna på dagtid.

- En viktig station på vägen mot en ny generations tunnelbanetåg har uppnåtts. Nu stundar fortsatt hårt arbete med tester och utbildning. Detta med målbilden att i slutet av året låta resenärerna få möta tågen i verklig trafik, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

- Med denna storsatsning ger vi inte bara stockholmarna en ny generations tunnelbanetåg för första gången på över 20 år. Därtill lägger vi grunden för en punktligare, trivsammare, tryggare och bättre tunnelbana, fortsätter Kristoffer Tamsons (M).

- Nya moderna tåg i trafiken innebär att vårt trygghetslyft för SL-trafiken kan fortsätta. De nya tågen har möjligheten att direkt koppla samman vagnarnas kameror med Trygghetscentralen så att resenärerna kan få snabbare hjälp, samtidigt som brottslingar och bus bättre kan både ertappas, spåras och gripas, avslutar Kristoffer Tamsons (M).

Som del av en historisk satsning på utbyggnad och upprustning av Region Stockholms kollektivtrafik ökar vi kapaciteten i och moderniserar kollektivtrafiken. SL har köpt 48 nya tåg (96 vagnar) av modell C30 av tågtillverkaren Bombardier vilka är tänkta att ersätta äldre tunnelbanetåg. Leveransen av de 96 vagnarna väntas vara slutförd 2022. Sju vagnar beräknas vara levererade 2019 och sedan sker leveranser med 2 vagnar i månaden.

Nu har Transportstyrelsen gett sitt godkännande till att provköra tågen i trafiken. Detta kommer att ske under slutet av 2019. Skarpa drifttester av de nya tunnelbanetågen innebär att tågen börjar synas i trafik, till en början som extratåg mellan ordinarie avgångar och sedan med resenärer på.

SL har hittills tagit emot tre vagnar på vilka det har genomförts en rad tester. Dels för att verifiera att fordonen uppfyller myndighetskrav, dels för att verifiera att de uppfyller trafikförvaltningens specifikationer. Testerna av C30-vagnarna har genomförts under det senaste året, på natten då tunnelbanan är stängd för trafik.

Utifrån de tester som gjorts hitintills har vissa detaljer modifierats, till exempel funktioner i olika tekniska delsystem, och detta har rapporterats till tillverkaren inför deras leveranser av serietillverkade fordon.

Presskontakt:
Pressekreterare (M)