Nu ska resandet med SL bli enklare

Nu ska resandet med SL bli enklare

Under våren blir det enklare att resa med SL med hjälp av mobilen. Resenärerna kan både se fram emot att betala biljetten med Swish och även att kunna blippa sig ombord på bussen, båten eller tåget. Det ska bli lättare att göra rätt och svårare att fuska och tjuvåka.

- Swish som nytt betalningsalternativ och nya biljettläsare för mobilbiljetter är två av flera projekt i arbetet med att göra det enklare att resa. Förhoppningen är att så småningom kunna erbjuda resenärerna fler typer av biljetter i appen. Det minskar pappers- och plastförbrukningen och gör resan med kollektivtrafiken både grönare och mer tillgänglig, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

- Med nya biljettläsare för mobilbiljetter ska alla resenärer kunna passera genom alla spärrar med sin mobil och samtidigt fortsätter vi mota fusk och tjuvåkning, där arbetet de senaste åren inneburit ett minskat fusk med över 50 miljoner kronor, men som fortsatt kostar hederliga betalande resenärer fler hundra miljoner årligen, avslutar Kristoffer Tamsons (M).

Fakta

Dels blir det från och med den 1 februari möjligt att betala sin biljett med Swish när biljetten köps i appen SL Reseplanerare och biljetter. Dels kommer den som köpt sin biljett i appen snart att kunna passera samtliga spärrar i SL-trafiken.

Under 2018 ska biljettläsare för mobilbiljetter installeras i SL-trafikens spärrar, på bussar och vid eller på pendelbåtar. Prislappen för den fasta utrustningen beräknas landa på ca 60 miljoner kronor. Nyttan blir bland annat att det blir enklare att resa och göra rätt för sig samtidigt som det blir lättare att komma åt problemet med falska biljetter.

För två år sedan testades 100 optiska SMS-läsare på ett urval bussar i länet, i ett försök som visade sig mycket positivt. Enligt busschaufförerna var cirka 30-40 procent av mobilbiljetterna ogiltiga och resenärerna ombads köpa ny biljett.

Biljettläsarna för Accesskorten samsas snart med nya läsare för mobilbiljetter. På spärrarna i tunnelbanan och till pendeltåget kommer det att finnas en blå och en grön yta att blippa kortet mot. Den blå rutan fungerar som de gamla biljettläsarna för de som har biljetten på sitt Access-kort. Den gröna rutan är till för dig som köpt biljett med appen – håll mobilen över läsaren så öppnas spärren. Sensorer känner av när resenären passerat och spärren stängs igen.