Charlotte Broberg (M), fastighets- och serviceregionråd.

Ombyggd neonatal på Södersjukhuset

Fastighets- och servicenämnden fattade på senaste mötet beslut om att bygga om neonatalverksamheten på Södersjukhuset. Vården av för tidigt födda barn och nyfödda svårt sjuka barn har utvecklats drastiskt de senaste 15 åren.

- För att möta detta bygger vi nu om lokalerna för att de ska bli moderna och mer ändamålsenliga. Den neonatala sjukvården kommer nu att kunna bedrivas på ett plan och i en organisation. Det innebär att det kommer att bli lättare att nyttja medarbetare och resurser på ett mer effektivt sätt vilket gynnar både barnen och föräldrarna, säger fastighets- och serviceregionrådet Charlotte Broberg.

Ombyggnationen innebär också att föräldrar och barn kommer att kunna bo tillsammans på avdelningen. Efter ombyggnationen innebär det att det är möjligt på samtliga neonatalverksamheter i Region Stockholm.

- Det är väldigt viktigt för familjen under en tid där lyckan av att ha blivit föräldrar blandas med oron över om allt ska gå bra. Men föräldrars närvaro dygnet runt har även visat sig korta vårdtiden för prematurfödda, avslutar Charlotte Broberg.