Irene Svenonius

Region Stockholm utses till bäst i EU

Idag offentliggörs EU:s Regional Competitiveness Index där Region Stockholm utses som nummer ett i Europa. Finansregionrådet Irene Svenonius är på plats i Bryssel för att ta emot utmärkelsen och berätta om Region Stockholms framgångsrecept.

Region Stockholm är Europas mest konkurrenskraftiga region och hamnar på första plats framför regioner som London och Utrecht. Även danska Hovedstaden och finska Helsinki-Uusimaa återfinns på top 10 men först på plats 6 respektive 10.

- Jag är stolt över att Region Stockholm rankas som nr 1 i Europa. Vi petar ner London från förstaplatsen och klättrar från fjärdeplats 2016 dessutom. Detta är ett kvitto på det hårda arbete som vi gör för att vara en attraktiv och hållbar storstadsregion för både invånare och företag. Detta är en kvalitetsstämpel som kan bidra till att locka fler utländska företag och investeringar till regionen och Sverige, säger finansregionrådet Irene Svenonius (M).

Om EU: s Regional Competitiveness Index:

EU: s Regional Competitiveness Index (RCI) är ett sammansatta konkurrenskraftsindex för NUTS 2-regioner i EU:s medlemsländer och tas fram av Generaldirektoratet för regional- och stadspolitik, DG Regio, som är en del av EU-kommissionen. Det bygger på ett modifierat tillvägagångssätt som tillämpas av World Economic Forum (WEF) Global Competitivity Index. Indexet består av elva pelare grupperade i tre grupper: Basic, efficiency och innovation. Den tar hänsyn till utvecklingsnivån i regionen genom att betona grundläggande frågor i mindre utvecklade regioner och innovativ kapacitet i mer utvecklade regioner. Pelarna mäter inte bara frågor som är relevanta för företag utan också de som är relevanta för invånarna i de aktuella regionerna och deras livskvalitet. Senaste rankingen är från 2016 då Region Stockholm hamnade på plats 4.

Top 10:

1. Stockholm