Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

SL värd för världens största kollektivtrafikmöte

På söndag inleds UITP Global Public Transport Summit i Stockholm. Tusentals besökare beräknas komma till Stockholmsmässan inklusive delegater från ett åttiotal länder. Detta för att mötas, lära och samtala om kollektivtrafik, hållbar stadsutveckling och framtidens transporter. Värd för mötet är SL.

- Att SL står värdar för världens största kollektivtrafikmöte är en stor ära. Nu på söndag går startskottet för en vecka då vi välkomnar tusentals besökare som är intresserade av vår kollektivtrafik. Samtidigt är det inte helt utan anledning. Det kan konstateras att omvärlden har anledning att vända sina blickar mot SL och Stockholm. Här följer vi inte utvecklingen, vi leder den, säger Kristoffer Tamsons, trafikregionråd och ordförande för SL.

I världens största jämförelseundersökning för kollektivtrafik, Future of Mobility 3.0, som görs av det internationella kollektivtrafikorganet UITP, utsågs Stockholm förra året till näst bäst i världen inom kollektivtrafik och bäst i Europa.

- Värdskapet är inte bara en möjlighet att visa upp Stockholm och SL för världen. Därtill är det ett stort tillfälle för trafikoperatörer, svensk industri, tjänstesektor och forskning att visa vårt lands stora kunnande inom vad som är avgörande för hållbar utveckling, modern stadsutveckling och morgondagens resande. Våra framgångar är en gemensam resa där alla har sin del, fortsätter Kristoffer Tamsons.

Fakta
Värdskapet för UITP Global Public Transport Summit i Stockholm är ett samarbete mellan SL, Svensk Kollektivtrafik, Stockholms Convention Bureau och Stockholmsmässan. Även de nordiska huvudstäderna Helsingfors, Köpenhamn, Oslo och Reykjavik delar på värdskapet i den nordiska paviljongen. SL och Stockholmsregionen tilldelades arrangörskapet för två år sedan då den senaste konferensen avhölls i Montreal. Detta i tävlan med flera världsstäder. Årets mässa arrangeras på Stockholmsmässan i Älvsjö. Nästa konferens arrangeras i Melbourne 2021.

SL har blivit utvalda som värdar för årets UITP Global Public Transport Summit då SL:s roll kollektivtrafikens utveckling är världsunik i frågor om upphandling, utbyggnad och utveckling. Just nu sker en omfattande utveckling och utbyggnad av kollektivtrafiken och under kommande år ska upphandlingar gällande tunnelbanan göras på cirka 40 miljarder kronor göras. 46 nya spårstationer och 6 mil nya spår byggs varav 17 nya tunnelbanestationer och 3 mil tunnelbanespår. SL ligger dessutom i framkant vad gäller en teknisk omdaning av Stockholms kollektivtrafik där ny miljövänlig och digital teknik ständigt är i fokus.

Presskontakt:
Pressekreterare (M)