​Digitalt medborgarmöte med Anna König Jerlmyr

​Digitalt medborgarmöte med Anna König Jerlmyr

Med anledning av coronavirusets spridning har de planerade medborgarmötena på Kungsholmen och Norrmalm skjutits upp till senare i år. I stället arrangeras ett digitalt medborgarmöte för hela Stockholm den 18 maj.

Det första medborgarmötet för året hölls i Kista i början av mars och var mycket välbesökt. Flera möten var inplanerade under våren, bland annat på Kungsholmen den 21 april och Norrmalm 12 maj, men skjuts upp på grund av rådande läge.

-Vi har valt att skjuta upp de planerade mötena under våren eftersom de innebär att många människor träffas. Vi vill ju att så många som möjligt ska delta och bidra med sina idéer, ställa frågor och komma med synpunkter om vad som är viktigt lokalt, säger Anna König Jerlmyr (M).

I stället arrangeras ett digitalt medborgarmöte för hela staden den 18 maj. Staden jobbar på alla fronter för att minska smittspridningen och effekterna av coronaviruset och inriktningen på det digitala medborgarmötet kommer att handla mycket om det. Gästar mötet gör Ahmed Abdirahman, näringspolitisk expert på Stockholms handelskammare och grundare av The Global Village och Järvaveckan samt representanter från restaurangbranschen, som är en hårt drabbad bransch i Stockholm.

Mötet kommer att sändas via Anna König Jerlmyrs Facebooksida med start kl. 17.00 måndag den 18 maj. Alla är välkomna att delta och ställa frågor till deltagarna.

Medborgarmöten i sin ursprungliga form på Kungsholmen och Norrmalm kommer att ske tidigast i höst.

Fakta:

• Medborgarmötena är ett enkelt sätt för invånare runt om i stadsdelarna att träffa Stockholms högsta politiker och ställa frågor.
  • Möten planeras i Stockholms alla stadsdelar under år 2020 och 2021.
  • Nytt på grund av coronaviruset är att det även arrangeras ett digitalt möte.
  • Varje möte kommer att besökas av finansborgarrådet Anna König Jerlmyr och gäster som kan svara på lokala frågor i varje stadsdel.
  • Anna König Jerlmyr besöker normalt skolor, omsorgsverksamheter, lokala företag och representanter från stadsdelsförvaltningarna samma dag.

Medborgarmöten under 2020:

3 mar 2020 Kista-Rinkeby (genomfört)

21 apr 2020 Kungsholmen (framflyttat, nytt datum kommer)

12 maj 2020 Norrmalm (framflyttat, nytt datum kommer)

29 sep 2020 Enskede-Årsta-Vantör

20 okt 2020 Södermalm