Anna König Jerlmyr & Katarina Luhr

​Mer klimatsmart mat åt stockholmarna

Stockholms stad har idag skrivit under Good Food Cities Declaration under C40 Cities World Mayor Summit i Köpenhamn. Deklarationen uppmärksammar matens stora klimatpåverkan och behovet av att vi globalt måste äta mer klimatsmart. Nu förbinder sig Stockholm att jobba klimatsmartare med maten som tillhandahålls offentliga verksamheter runt om i staden, öka andelen vegetariskt och minska matsvinnet.

-Vi är fast beslutna om att minimera stadens livsmedelsrelaterade klimatpåverkan. Bara i Stockholm serverar vi mat till mer än 160 000 elever i stadens skolor, och vi har redan tagit fram en matstrategi - och vi kan göra mer. Att vi skriver under denna visar på att vi tänker framåt för att genom de verktyg vi har ha en så liten klimatpåverkan som möjligt i stadens verksamheter, säger Anna König Jerlmyr (M) finansborgarråd i Stockholms stad.

-Maten vi äter har en oerhört stor klimatpåverkan, och här måste vi göra vad vi kan för att begränsa den. Större mängd vegetariskt och mindre matsvinn kommer minska vår klimatbelastning. Ställer vi om på rätt sätt kan vi få bra mat, bli friskare och samtidigt drastiskt minska vår påverkan på miljö- och klimat, säger Katarina Luhr (MP) miljö- och klimatborgarråd i Stockholms stad.

Fakta

Deklarationen innebär att Stockholm nu kommer jobba för att uppnå en ”Planetary Health Diet” för sina medborgare till år 2030.

För att uppnå detta ska staden genomföra följande åtgärder:

1. Anpassa livsmedelsupphandlingar till Planetary Health Diet.

2. Stödja en ökning av den växtbaserade livsmedelskonsumtionen.

3. Minska matsvinnet och avfallet med 50 procent till 2030 från 2015 års nivåer.

4. Inom två år efter att ha godkänt deklarationen, arbeta med medborgare, företag, offentliga institutioner och andra organisationer för att utveckla en gemensam strategi för att genomföra dessa åtgärder.

För intervjuförfrågningar:

För Anna König Jerlmyr, Presschef Caroline Cederquist, telefon 076-122 91 97, email caroline.cederquist@stockholm.se

För Katarina Luhr, Pressekreterare Elisabeth Ekstrand, telefon 076-122 96 02, email elisabeth.ekstrand@stockholm.se

Moderaterna i Stockholm - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222