Dennis Wedin (M)

​Nu drar försäljningen av Vällingby Centrum igång

Den 25 juni 2020 tar AB Svenska Bostäders styrelse ställning till en framtagen försäljningsstrategi för Vällingby Centrum. Förslaget innebär att sju fastigheter samt ett arrende ingår i försäljningen, varav den större delen är kontorslokaler och butikslokaler. Särskild hänsyn har tagits till stadens kulturverksamheter. Försäljningsstrategin välkomnas av både Dennis Wedin (M), bostads- och fastighetsborgarråd och Ragnar von Malmborg (MP), styrelseledamot Svenska Bostäder.

- Stockholms stad ska varken ägna tid eller resurser till att äga ett kommersiellt shoppingcentrum, och ha den ekonomiska risk som det medför. Det kommer att ingå 90 butikslokaler i denna försäljning. Nu börjar en ansvarsfull försäljningsprocess där vi ska hitta en seriös köpare som vill utveckla Vällingby centrum. När inkomna anbud ska utvärderas, är två grundförutsättningar att det är en kompetent köpare och en bra affär för skattebetalarna, säger Dennis Wedin (M), bostads- och fastighetsborgarråd.

- Det är glädjande att försäljningen kan ske samtidigt som flera av stadens kulturverksamheter i centrumet behålls. Vällingby Folkets hus med Kulturhuset Stadsteatern, biblioteket och fritidsgården kommer även fortsatt finnas i stadens ägo. En fastighetsbildning sätts igång för att se om även biografbyggnaden kan finnas kvar i stadens ägo. I övrigt erbjuds långa hyresavtal för stadens verksamheter.Dessa verksamheter är viktiga inslag i det sociala livet i Vällingby Centrum och utgör ett värdefullt komplement till de kommersiella delarna, säger Ragnar von Malmborg (MP), styrelseledamot i AB Svenska Bostäder.

Fakta försäljning Vällingby centrum:

Utvärdering och tidsplan

Utvärdering av inkomna bud ska ske inom kriterierna Finansiell styrka, Erfarenhet och kompetens, och Långsiktighet i ägandet. Marknadsföring av försäljningen sker efter sommaren givet att bolagsstyrelsen beslutar om försäljningsstrategin. Beroende på om rätt köpare och anbud kommer in, kan en föreslagen köpare möjligen föreslås vid årsskiftet 2020/21. Men tidplanen beror på många faktorer, bl.a. ska bolagets styrelse, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige godkänna försäljningen.

Sammanfattning

Försäljningsstrategin innefattar fastigheter med totalt 80 000 kvm kommersiella ytor. Hälften av denna yta är butikslokaler, med uppåt 90 butiker. Förslaget innebär att Vällingby Folkets hus med Kulturhuset Stadsteatern, biblioteket och fritidsgården fortsatt kommer finnas i stadens ägo. Biografbyggnaden kommer efter fastighetsbildning att ”brytas ut” och återsäljas till Svenska Bostäder. Kulturskolans långsiktighet kommer att säkras, genom att de ges möjlighet att teckna nytt hyresavtal med valfri längd.

Fastigheter som ingår i försäljningen

Kontorsskylten 2

Byggnaden utgör centrumets största byggnad och har Åhléns som ankarhyresgäst. I en lokal i tre plan om ca 2 500 kvm finns The Gnarly med bl.a. två restaurangkoncept och bowling m.m. Total uthyrningsbar yta är 15 173 kvm, varav merparten 10 133 kvm avser lokaler för butiker och restauranger.

Kontorsskylten 5

Byggnaden innehåller butiker åt alla håll i gatuplan, bl.a. Lindex, BR Leksaker och Stadsmissionen. Fastigheten omfattar 3 751 kvm butiker och restauranger och 7 583 kvm kontor, som även innehåller Svenska Bostäder sitt huvudkontor och Överförmyndarförvaltningen. K-fem har konverterats sedan det uppfördes och innehåller idag H&M och Stadium. Uthyrningsbar yta för butiker och restauranger i K-fem är 8 873 kvm.

Kontorsskylten 6

Här finns bl.a. Hemköp och Coop. Saluhallen är nedlagd sedan tidigare och ersatt av mindre butiker och caféer med ett mindre kundstråk i två plan. SATS hyr 2 600 kvm i övre plan. Den höga delen av byggnaden består av kontorslokaler för bl.a. Polisen, Arbetsförmedlingen och ett kontorshotell. Total uthyrningsbar yta är 13 449 kvm, varav merparten 6 725 kvm avser lokaler för butiker och restauranger.

Kontorsskylten 8

I norra delen finns Solursgaraget med ca 1 000 parkeringsplatser i tre plan. I byggnaderna finns bl.a. KappAhl och Cubus och Systembolaget. Total uthyrningsbar yta är 34 668 kvm, varav merparten 22 295 kvm avser garage, och butiker och restauranger upptar 9 807 kvm. Nordea hyr 915 kvm kontor.

Tre Brunnar 1

Tunnelbanehuset innehåller flera mindre butiker och restauranger i gatuplan och kontorsytor i övre plan. På gatuplan finns cafékedjan Espresso House. Total uthyrningsbar yta är 2 695 kvm, varav 1 318 kvm avser kontorslokaler, och 1 162 kvm är butiker och restauranger.

Kartritaren 3

I fastigheten finns bland annat Grekiska Kolgrillen, Söderlings Frisör, Swedbank och Logopeden. Total uthyrningsbar yta är 4 938 kvm, varav 2 767 kvm avser kontorslokaler. Butiker och restauranger upptar 2 026 kvm.

Sidfoten 1

Kvarteret omfattar totalt 6 696 kvm uthyrningsbar butiksyta och innehåller tre större butiker i direkt anslutning till Åregaraget med ca 1 000 p-platser. Här finns Clas Ohlson, Lidl och Matvärlden.

Grimsta 1:2 (arrende)

Innehåller ett parkeringsdäck på arrendemark med tillfälligt bygglov.

Moderaterna i Stockholm - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222