S motarbetar delningsekonomin i Stockholm

Bildelningsföretaget Drive Now lägger ner i Stockholm. Som skäl anger de begränsade möjligheter till parkeringsplatser samt försvårande omständigheter med höjda trängselskatter.

Nu rasar Moderaternas finansborgarrådskandidat Anna König Jerlmyr och menar att både regeringen och den rödgröna majoriteten i Stockholms stad bär skuld till att delningsekonomins utveckling i Stockholm kraftigt försämras.

"I en tid när allt fler stockholmare efterfrågar tillgång till en bil snarare än att äga en bil så motverkar regeringen möjligheten för bilpooler och delningsekonomi. Politiken måste göra allt för att uppmuntra bilpooler och delningsekonomi när trängseln ökar och städerna får en viktigare roll i klimatomställningen, säger Anna König Jerlmyr.

"Vi har väntat länge nog på möjligheten att reservera gatumark för bilpooler. De rödgrönrosa i Stockholm har uppvisat en anmärkningsvärd passivitet och oförmåga att facilitera p-platser och konsekvensen blir att delningsföretagen lämnar Stockholm, säger Anna König Jerlmyr.

"Arbetet med att vilja förbjuda de flesta bilar i innerstaden genom miljözoner verkar gå på högsta växeln för de rödgröna i staden, medan arbetet att premiera bilpooler och delningstjänster har långtidsparkerat. Jag tycker både regeringen och den rödgröna majoriteten i Stockholms stad bär skulden att Stockholm nu hamnar efter i den globala utvecklingen" säger Anna König Jerlmyr.

Moderaterna i Stockholm - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222