Maten avgör svenskarnas semester

Svenskarna älskar mat och maten är en helt avgörande faktor om det blir en bra semester eller inte. Det framgår av en analys som resesöksajten momondo.se har genomfört. Studien visar vad som är viktigast för svenskarna under semestern. Restaurangbesök och att testa nya maträtter ligger i toppen av favoritaktiviteterna.

Resesöksajten momondo har genomfört en analys av svenskarnas resvanor och trender. Hela sju av tio svenskar svarade att god mat är avgörande för om de känner att de haft en bra semester. Svenskarna väljer att hellre spara in pengar på flygbiljetter och boende än på måltider och snacks. De danska resenärerna däremot, värdesätter bra fritidsalternativ framför god mat.

Svenskar är inte rädda för att testa nya saker

Svenskarna är heller inte rädda för att prova på något nytt, vare sig det gäller att se och uppleva nya saker eller att prova de annorlunda maträtter man får serverade på tallriken. Undersökningen visar att hela sju av tio svenskar föredrar att se och uppleva något nytt när de åker på semester. Att äta ute på restaurang hamnar överst på listan över favoritaktiviteter när man är på resande fot, oavsett om det är på semester med familj, vänner eller en partner.

Att utforska det lokala köket är inte heller främmande för svenskarna när de är på semesterresa. Två av tio föredrar att mest testa det okända medan fem av tio föredrar att fördela måltiderna lika mellan nya matupplevelser och maträtter de ätit tidigare.

”När svenskarna bokar sin semester är det inte bara själva resmålet som står i fokus, utan det är även andra parametrar som spelar en avgörande roll. Det är uppenbart att många söker en total upplevelse och där visar sig maten vara en viktig och avgörande faktor, visar vår analys”, menar Robin Eriksson, marknadschef momondo Sverige.

Mat och kultur går hand i hand

Svenskarna är inte bara tokiga i mat utan de söker även kontakt med lokalbefolkningen när de är på utomlands på semester. Åtta av tio svarade att de ibland eller alltid försöker komma i kontakt med lokalbefolkningen när de är på resande fot.

”Att ta del av en kultur kan man göra på flera olika sätt. Att se något nytt och möta människor från resmålet genom att äta ute på restaurang är ett exempel. Maten är ett uttryck för kulturen och genom att äta de lokala rätterna på lokala restauranger kommer man lokalbefolkningen närmare. Något som svenskarna gärna gör”, tillägger Robin.

En sammanfattning av siffrorna från studien finns nedan.

Utdrag från studien finns bifogad.

Så här vill svenska resenärer ha sin semester:

69%  tycker att god mat är viktigast för en bra semester

34%  tycker att goda shoppingmöjligheter är viktigast för en bra semester

13%   föredrar att spendera mindre pengar på snacks och måltider på sin semester.

33 %  föredrar att spendera mindre pengar på flygbiljetten

64 %  föredrar att äta på restaurang på semestern med familjen eller med sin partner

33%  föredrar att vara vid poolen

32%   föredrar att resa till nya destinationer