Försäljning och service - i Servicehandeln!

Än en gång slås jag av hur proffsiga medarbetare jag har. De tar fullt ägarskap för sitt område. ”Jag skall leverera mina mål för varje säljperiod och vi skall hjälpas åt i teamet så att vi når våra teammål. Vi är ett lag och vi hjälper varandra, konstaterar Jonas. Det finns en stor respekt för alla kunder – stora som små – och lika så för teamet och den egna chefen. ”Min chef Janne är en riktigt bra ledare, han stöttar och supportar, därför vill vi leverera tillsammans som ett team. Om Janne säger att vi skall göra något, även om det betyder en extra arbetsinsats, så gör vi det”, säger Jonas. Det är tydligt att ledarskapet bygger på förtroende, inte direktiv. Vår SVH & Nära-säljkår är ett lag, på riktigt, de ställer upp för varandra.

Liknande återkoppling har jag fått från våra uppdragsgivare/samarbetspartners. Den här säljkåren levererar. De är lösningsorienterade, handlingskraftiga, kavlar upp ärmarna – och kör. Och de gör det med finess. De har en stor butiksmassa och träffar många kunder och alla butiker bidrar till totalen. Servicehandeln och de mindre butiksformaten bearbetas inte av alla leverantörer – här kan man göra skillnad. Att då använda en delad säljkår via Movement gör det inte bara kostnadseffektivt, man säkerställer också att varumärket representeras i butik av proffs inom just denna kanal. De förstår drivkrafterna, de har relationerna och de har byggt upp ett förtroende över lång tid. Då skapas affärer – som är bra för alla parter.

Mindre butiker kan ofta vara ”första-gångs-köpet”, där den långsiktiga lojala kunden startar och skapas. Kanalen är också ett viktigt skyltfönster för varumärket att finnas och synas i. Under dagen har jag blivit starkt påverkad av alla stolta butiksägare vi träffat, många av dem entreprenörssjälar och familjeföretagare. De är ofta butiken ”på hörnet” och butiksansvariga känner sin butik utan och innan, de känner alla som bor i området, sin stadsdel – och sin affär. Här handlar det om långsiktiga samarbeten. Förtroenden. Att leverera på överenskommelser. För de mindre aktörerna är det inga centrala kedjor som styr, de står och faller med sin butik. Jonas vet hur man tar hand om det som fungerar, likväl som det som i något fall inte fungerar. Han känner alla – och han känner för sina varumärken. Jonas förstår hur han skapar värde för varje enskild kund och vilket erbjudande som passar varje format och individ bäst. Det finns många varierande erbjudanden, det är många varumärken och mycket material att hålla reda på.

Jag har lärt mig att säljjobbet handlar om allt från att inventera hyllor, sälja in och bygga kampanjer och exponeringar, berätta om och sälja in nyheter, skapa ny listning, göra snyggt, lyfta fram produkter och skapa mer plats i hyllan, dra uppmärksamhet till hyllan med rätt material, fota hyllor för att dela med sina kollegor och våra uppdragsgivare – samt lyssna på livsöden, vara personlig - och köra en massa bil. Säljjobbet är inte enkelt, men vi har riktiga proffs hos oss på Movement och det är OTROLIGT inspirerande att se.

Jag är stolt och tacksam att ha fått förtroendet att leda detta gäng. Tack Jonas för en inblick i din vardag och för all kunskap du delade med dig av under dagen. Vilken glädje att få träffa dina kunder – vilka eldsjälar! Jag känner mig stolt över hur du och ditt team säljer varor genom att hjälpa dem att sälja varor.

Service, respekt och förtroende – det ger försäljning!