Centerpartiet hycklar om trängselskatten

Centerpartiet hycklar om trängselskatten

Miljöpartiet välkomnar att Gustav Andersson (C) tar upp utveckling av trängselskatten till diskussion i media, men samtidigt måste vi ställa oss frågande till varför Centerpartiet bara dagen innan sitt utspel motsatte sig just detta i Trafiknämnden. Det räcker inte att prata, vi behöver också konkreta beslut för hur det ska uppnås, säger Yvonne Blombäck (MP).

– En fördubbling av trängselskatten, som Centerpartiet nu föreslår, skulle få fler att välja kollektivtrafik framför bilen, men åtgärden skulle det ändå inte räcka. Intäkterna måste användas för att bygga ut kollektivtrafiken. Utmaningarna är enorma och vi behöver titta på flera lösningar där trängselskatten är en av flera möjligheter. Vi vill ha en blocköverskridande överenskommelse för att lösa detta på allvar, säger Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting.

– Tyvärr röstade Gustav Anderssons parti tillsammans med övriga alliansen och Socialdemokraterna nej till att ge SL i uppdrag att komma med konkreta förslag, vilket betyder att de släpper målet att höja andelen kollektivtrafikresande. Det känns oseriöst att rösta nej i Trafiknämndens slutna sammanträden och samtidigt gå ut i media och förespråka ökad kollektivtrafikandel, säger Yvonne Blombäck (MP).

För mer information:

Yvonne Blombäck, gruppledare och trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet de gröna, 070-737 44 17, yvonne.blomback@politik.sll.se

Johan Tjerneng, pressansvarig, 070-737 45 09