Miljöpartiet föreslår gemensam trafikledningscentral

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2012 13:44 CET

En gemensam trafikledningscentral för kollektivtrafiken i Stockholmregionen, så att resenärerna får bättre och snabbare trafikinformation. Det föreslår Miljöpartiet i en motion till Stockholms landstingsfullmäktige imorgon den 4 december.

Idag är ansvaret för informationen inom kollektivtrafiken splittrat på många aktörer. Det gör det nästan omöjligt att ge resenärerna snabb och tillförlitlig trafikinformation, enligt Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting.

– Vid upprepade tillfällen har resenärerna fått otillräcklig eller nästan ingen information alls när kollektivtrafiken drabbats av störningar. En gemensam trafikledningscentral är nödvändig. För resenärernas skull och inte minst för att personalen vid knutpunkterna ska kunna informera om vad som händer, säger Yvonne Blombäck.

Blombäck betonar också i motionen att informationen via appar och SLs hemsida, är knapphändig då det kräver att människor ska vara ständigt uppkopplade. För personer med funktionsnedsättningar är det dessutom avgörande att få korrekt information för att resan alls ska kunna slutföras.

Kontakt
Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson Miljöpartiet i Stockholms läns landsting

Helena Mehra, pressekreterare Miljöpartiet Stockholm läns landsting

Hållbar Stockholmsregion inom kollektivtrafik och hälsa