Miljöpartiet vill förenkla sms-biljetter

Många kollektivtrafikresenärer hör av sig till Miljöpartiet med anledning av oro inför det nya kravet på registrering för att kunna köpa sms-biljetter av SL. Miljöpartiet vill undersöka om det går att förenkla köp av sms-biljetterna och därmed underlätta för ungdomar att välja kollektivtrafiken för sina resor.

- Det ska vara enkelt att resa kollektivt. I och med att det är svårt att köpa biljetter utanför spårsystemen, är länsbor som inte har 30-dagarskort, hänvisade till sms-biljetter och reskassan. Sms-biljetter har främst använts av ungdomar som saknar förutsättningar att registrera sin profil och ta emot faktura. Det här innebär att deras tröskel för att resa med SL har höjts, säger Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson Miljöpartiet Stockholms läns landsting

Miljöpartiet lägger nu skrivelse till Trafiknämnden i Stockholm läns landsting för att lyfta de synpunkter som kommit in och för att se över vilka förutsättningar det finns att underlätta köp av sms-biljetter. Det är registreringen av kundprofil för sms-biljetter som upprör mest, enligt Miljöpartiet.

1.  Kravet för registrering av kundprofil anses integritetskränkande.
2.  Varför krävs en kundprofil?
3.  Varför ska biljetterna betalas med en faktura?
4.  Kravet omöjliggör för omyndiga personer att kunna resa enkelt med SL.
5.  Personer som saknar kreditmöjligheter, exvis personer med betalningsanmärkning utestängs från att köpa biljetter. Ökar fuskåkandet i och med detta?
6.  Det anses krångligt och otillgängligt att behöva gå in på internet och skapa en profil i flera steg.
7.  Går det inte att få undantag för sms-biljetter? Det ifrågasätts hur stor risken är för penningtvätt vid de små belopp som biljetterna kostar.
8.  Hur kan kravet motverka målet att få vanebilister lockas att resa med SL för enstaka resor?
9.  Innebär registreringen att stockholmarna genom SL drabbas av oönskad reklam?

Trafiknämnden i Stockholms läns landsting ansvarar för kollektivtrafiken på land, till sjöss och för personer med funktionsnedsättning.

Helena Mehra, pressekreterare Stockholms läns landsting 070-737 45 09

Hållbar Stockholmsregion inom kollektivtrafik och hälsa
Sedan valet 2010 är Miljöpartiet det tredje största partiet inom Stockholms läns landsting. Vi arbetar för att göra det ännu bättre att leva i Stockholmsregionen, med full tillgång till en attraktiv kollektivtrafik och en mänsklig hälso- och sjukvård. Besök oss på www.mp.se/sll