MP: En hållbar landstingsbudget som tar ansvar

MP: En hållbar landstingsbudget som tar ansvar

Landstingets ekonomi är hårt prövad av ett enormt investeringsbehov och en ekonomi som urholkats av skattesänkningar. Miljöpartiet föreslår en återställning av skatten till 2006 års nivå, istället för att chockhöja patientavgifterna och priset på SL-kortet, säger Raymond Wigg (MP).

– Miljöpartiet prioriterar en långsiktigt hållbar ekonomi, en mänsklig hälso- och sjukvård och en attraktiv kollektivtrafik för hela Stockholmsregionen. För att leva upp till det krävs en landstingsbudget som arbetar förebyggande och hälsofrämjande i sjukvården, som satsar på nödvändig utbyggnad och underhåll av kollektivtrafiken och en ekonomisk politik som gör det möjligt att leva upp till högt ställda miljömål, säger Raymond Wigg, oppositionslandstingsråd för Miljöpartiet de gröna i Stockholms läns landsting.

Trots att alliansen chockhöjer SL-priserna och patientavgifterna så klarar de bara av att presentera ett resultat som ligger på plus 177 miljoner, vilket motsvarar 0,2 procent av landstingets totala budget. Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, rekommenderar att landsting och kommuner ska ha ett resultat på minst 2 procent, alltså tio gånger så mycket, för att ha en långsiktigt hållbar ekonomi.

– Med en återställning av skatten till 2006 års nivå så får vi in cirka 770 miljoner mer, och med de pengarna så slipper vi göra de nedskärningar på vårdpersonal som den moderatledda alliansen gör. Vi kan också behålla SL-taxan och patientavgifterna på oförändrad nivå, genom att göra bättre prioriteringar. Dessutom får vi ett större positivt resultat, även om det fortfarande inte räcker för att nå upp i två procent, säger Raymond Wigg (MP).

Sammanfattningen av Miljöpartiets budgetförslag bifogas i pdf-format.

För mer information:

Raymond Wigg, oppositionslandstingsråd för Miljöpartiet de gröna i Stockholms läns landsting, 070-737 44 16.

Johan Tjerneng, pressansvarig, 070-737 45 09.