Nya SL-linjer och hälsocentraler - grönt valmanifest för landstinget

Nya SL-linjer och hälsocentraler - grönt valmanifest för landstinget

Enhetstaxa, fräscha stationer och fler båtar ska få fler att välja bort bilen. Kostråd, psykologstöd och sjukgymnastik ska främja hälsan. Miljöpartiet i Stockholms landsting presenterade idag sitt valmanifest på T-centralen.

Kollektivtrafiken

– Vi ska sänka priset på busskortet till 650 kronor, rusta upp stationerna och kraftigt bygga ut kollektivtrafiken före 2020. Några nya idéer är en pendel till Universitetet, tunnelbana mellan Fridhemsplan och Liljeholmen, spår till Nacka och Värmdö och en pendelgren mellan Älvsjö, Sundbyberg och Häggvik, säger Raymond Wigg (MP) oppositionslandstingsråd.

En profilfråga är båtpendlingen.
– Vi vill starta sex nya båtlinjer för arbetspendling. Det är ett tidseffektivt, klimatsmart och trevligt sätt att resa på. På de nya båtlinjerna ska SL-kortet gälla, säger Raymond Wigg.

Vården
Det finns stora klyftor i folkhälsa mellan Stockholms kommuner. Miljöpartiet vill satsa mer på förebyggande arbete i primärvården med livsstil, psykisk ohälsa och smärtrehabilitering.

– Vårdcentralerna ska få ersättning för fler kompetenser och resurserna ska fördelas utifrån vårdbehov. Nya kompetenser kan vara arbetsterapeuter eller sjukgymnaster. Vårdcentralerna ska välja vilka yrkesgrupper som är mest lämpliga att anställa och patienterna ska välja vårdcentral, säger Helene Sigfridsson, (MP) förstanamn i landstingsvalet i Stockholm.

Miljöpartiet oroas över platsbrist och hur vården tvingats spara senaste åren.
– Vi vill ta bort avgiften för barn på akuten som alliansen infört. Vi vill också öka antalet vårdplatser. Kapaciteten på närakuten för barn vid Huddinge kan vi genast bygga ut med 5000 besök per år. En personlig hjärtefråga är utbildningar i hur vårdpersonal kan arbeta för mer jämställda föräldraskap i kontakten med nya föräldrar, säger Helene Sigfridsson.

Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd Stockholms län, 070-737 44 16
Helene Sigfridsson, (MP) toppkandidat till landstinget i Stockholms stad, 076-628 75 55
Elisabeth Richter, pressekreterare, 070-737 45 09

Miljöpartiets valmanifest i Stockholmslandstinget (i korthet, se hela i bilaga)

KOLLEKTIVTRAFIKEN Se karta och http://mp.se/moderniserasl

• Starta sex linjer för båtpendling som knyter samman kommunerna vid Mälaren och Östersjön.
  • Sänk priset på månadskort till 650 kronor (fullt pris)
  • Inför zonfritt system med enhetstaxa inom SL och Waxholmsbolaget.
  • Låt SL-korten gälla även på Waxholmsbolagets båtar. Även ö-kortet blir kvar.
  • Gör det enklare att ta med cykeln i kollektivtrafiken.
  • Höj åldern för ungdomsrabatt från 20 till 22 år och behåll studentkortet.

BYGG UT TILL 2020
1. Tvärspårväg Kista och Tvärspårväg Solna:
Alvik – Kista – Häggvik/Alvik – Sundbyberg – Solna – Universitetet. Tvärbanan i Alvik ska byggas ut i två grenar, dels till Kista och Häggvik, dels till Universitetet.

2. T-bana Odenplan - Solna: Odenplan – Norra station/Nya Karolinska – Solna C. Förarlös tunnelbana liknande Metron i Köpenhamn. Kapaciteten på gröna linjen bibehålls.

3. Spårväg Syd: Bollmora – Skarpnäck – Skärholmen – Flemingsberg – Haninge. Spårväg Syd vill vi börja bygga 2013. Det är en snabbspårväg som ska knyta samman Flemingsberg och Kungens Kurva och fortsätta till Fruängen, Älvsjö, Skarpnäck och Bollmora.

4. Spårväg City:
Ropsten – Djurgården – Norrmalmstorg– Sergels torg – Västra Kungsholmen

5. Tvärbanan förlängs: Sickla udde – Henriksdal – Folkkungagatan – Slussen – Skeppsbron –Norrmalmstorg

6. Båtlinjer
• Gustavsberg – Hålludden – Saltsjöbaden
• Norra Lagnö – Larsberg – Nacka strand – Slussen
• Bällsta bro – Solna strand – Alvik strand – Lilla Essingen – Gamla stan/Slussen
• Hässelby strand – Brostugan – Lilla Essingen – Liljeholmen – Hornstull – Gamla stan
• Hammarby Sjöstad – Nybroviken
• Alby – Jungfrusund – Gröndal – Gamla stan

7. Lidingöbanan. Upprustning och sammankoppling med Spårväg City vid Ropsten.

8. Förlängd Roslagsbana från Kårsta till Rimbo. Upprustning av Roslagsbanan till dubbelspår.

9. Citybanan-Mälarbanan: Södra station – Karlberg – Kallhäll. Den första etappen av Citybanan mellan Södra station och Karlberg är redan påbörjad. Vi vill starta byggandet av dubbelspår till Kallhäll. Det är avgörande för att kunna öka kapaciteten så pendeltågen kan gå med 10-minuterstrafik.

10. Snabbusslinjer:
Fler bussar och nya expressbusslinjer. Ett exempel på ny busslinje: Gustavsberg – Orminge – Folkkungagatan– Slussen – Centralen – Karolinska sjukhuset– Solna – Bergshamra – Danderyds sjukhus – Arninge – Norrtälje.

11. Nynäsbanan. dubbelspår och 10-minuterstrafik.

12. ”Universitetspendeln”:
Ny pendel Flemingsberg – Centralen – Norra station – Universitetet

HÄLSO- OCH SJUKVÅRDEN

• Starta rödgröna Hälsoval Stockholm. Resurserna ska fördelas utifrån behov och förebyggande arbete ska få mer pengar. Fler ska erbjudas hälsosamtal, fysisk aktivitet på recept, kostråd, stresshantering och stöd att sluta röka.
  • Tillsammans med läkare, undersköterskor och sjuksköterskor ska naprapat, sjukgymnast, kiropraktor och arbetsterapeut kunna ge behandling på en vårdcentral till vanlig patienttaxa.
  • Fler psykologer, kuratorer och psykoterapeuter ska anställas på vårdcentralerna för att tidigt kunna ta hand om människor som mår dåligt.
  • Avgiftsfri barnsjukvård. Ta bort avgiften på 120 kronor för barn på akuten som alliansen infört.
  • Papperslösa har rätt till hälso- och sjukvård.
  • Minska felaktiga recept på mediciner och antibiotika. Många äldre blir sjuka av för många läkemedel och stockholmarna äter mest antibiotika i landet.
  • Inför närlagad och ekologisk sjukhusmat enligt det rödgröna förslaget Hälsokök. Fasa ut den plastförpackade färdigmaten på sjukhusen. Kemiska transfetter, onödiga tillsatser och genförändrade råvaror ska inte användas.

KLIMAT OCH MILJÖ

• Mål: Klimatneutralt landsting 2020 och en klimatneutral Stockholmsregion 2030.
  • Minska trängsel, skadliga partiklar och buller från vägtrafiken genom trängselskatt på Essingeleden och kraftigt utbyggd kollektivtrafik.
  • Klimatanpassa Stockholmsregionen och säkra dricksvattnets kvalitet i Mälaren.
  • Minska utsläppen av läkemedel och kemikalier från landstinget.
  • Inför förnyelsebara bränslen i alla landstingets fordon.
  • Köp in mer ekologiska, etiskt märkta och miljövänliga produkter i landstinget.
  • Skydda de gröna kilarna, naturområden, i Stockholms län.
  • Inrätta en marin nationalpark i Skärgården. Främja ekoturism.