Världens största festival utnämner svenskt band som Emerging act.

Lomma bandet Royal Prospect är uttagna till Summerfest i Milwaukee som ett av de 20 uttagna i deras "20 Emergin acts series" där band som har haft framgång tas ut och får extra promotion mot den en miljon besökare som kommer till festivalen. Tidigare svenska artister som tagits ut är Tove Lo (2014) och The Magnettes (2017). The Magnettes var så framgångsrika att de togs tillbaka 2018 för att öppna för Ke$ha. Summerfest scoutar artister i världen till programmet i just Sverige besöker de Live at Heart i Örebro där Royal Prospect har haft framgångar.

- Känns helt overkligt att få spela på världens största festival. Säger Oscar Reingsdal från Royal Prospect.

Summerfest pågår den 26 till 30 juni sedan 1 juli till 7 juli. Royal Prospect spelar på Johnson Control Stage den 3 Juli.

Om Royal Prospect.

Royal Prospect är ett ungt band från Lomma i södra Sverige. Med influenser från U2, Coldplay, Kings of Leon och The Rolling Stones kan man närmast säga att deras musik hamnar i den melodiösa arenarock-fåran

Royal Prospect bildades i början av 2014 av de fyra vännerna Oscar, Hannes, Gustav och Hannes. Samma år deltog bandet i den svenska upplagan av Emergenza festival där de tog hem 1:a-platsen. Förutom spelningar på en hel del svenska festivaler blev de Sommaren 2015 även inbjudna till Kroatiens största musikfestival i Zagreb, (Inmusic) där de spelade på den största scenen. EP´n Watching your world släpptes samma år i egen regi.

2016 blev bandet inbjudna till Sveriges största showcasefestival Live at Heart i Örebro. De blev snabbt listade av branschfolk som ett av de band att hålla koll på. Spelningen blev en succé och resulterade att de på plats blev signerade av RMG. Det gav också uppmärksamhet från internationella festivaler och PR folk. Bland annat fick de vara med i youtube serien Efficacy series.

De vart även inbjudna till showcase festivalen MONDO i NYC samt Youbloom i Dublin. I NYC spelade även in videon till "I Feel Alright". På Mondo gjorde de en intim spelning på Big House och vart direkt bokade till den näst största showcase festivalen i världen Canadian Music Week (CMW) där de spelade i maj 2018.

I Oktober 2018 vart de uttagna som ett av de få västerlänska banden som fick komma till Japans stösta Showcase festival Tokyo International Music Market (TIMM) där de fick spela på det mycket kända Tsutsaya O-East som avslutning på en veckas turné i Japan. Videon till "Reigns" är inspelad i Japan under den turnén.

26 april släppte de singeln "Young Heat" som fick ett starkt mottagnade av bloggare världen över.

Popmuzik - Nu släpper de den medryckande och mer indie-poppiga singeln Young heat. En låt som doftar sommar-hit i bästa Vampire Weekend-stil och ger oss en ny sida av gruppen.

Gaffa - Om du är ett fan av Kings of Leon så bör du hålla ett öga på Royal Prospect.

The Girls at The Rock Show - The single is full of infectious guitars, rhythmic drums, and lyrics that are fun and easy to sing along with.

Caesar Live n Loud - The vocals are awesome here and are perfectly backed by an infectious production packed with lots of energy, a melodic hook and an overall anthemic atmosphere. This is a great song for the upcoming summer festival season and to get one in a good mood for the weekend!

Turné

Lomma Festen, Lomma, 24 Maj, Sverige