Infogosofts vd: “Dyr prislapp för statens hälsokonto”

Regeringen har, via Apotekens Service AB, meddelat sitt beslut i upphandlingen av personligt hälsokonto om att teckna avtal med Capgemini och Microsoft. Infogosoft tycker att beslutet är olyckligt och ifrågasätter varför man väljer en dyr, amerikansk lösning som behöver anpassas till svenska förhållanden när det redan finns väletablerade, svenska alternativ.

– Vårt anbud var 150 miljoner lägre än Microsofts och Capgeminis, säger Sharok Kimiaei, VD på Infogosoft. Vi uppfyllde samtliga ska-krav i upphandlingens förfrågningsunderlag och rankades bland de allra bästa anbuden efter utvärderingsfasen. Vad som är så pass mycket bättre med Microsofts lösning HealthVault och kan motivera den stora prisskillnaden är oklart eftersom utvärderingskriterierna varit oklara och Apotekens Service valt att inte lämna ut information om upphandlingen med hänvisning till att de inte omfattas av Offentlighets- och sekrestesslagen, tillägger Sharok Kimiaei.

I förfrågningsunderlaget var det dessutom mycket tydligt att upphandlingen gäller ett system anpassat till svenska förhållanden. I media (DagensMedicin http://www.dagensmedicin.se/nyheter/capgemini-fixar-halsokontots-it-plattform/) kan man läsa att ett det i USA baserade företaget Get Real Health skall anpassa Microsofts lösning för att "svenskarna skall kunna logga in och navigera".

– Det förvånar oss, eftersom vår lösning är helt byggd och anpassad till svenska förhållanden från första början - t ex har vi redan idag inloggning med e-legitimation, är integrerade med Svenska läkemedelsdatabasen (SIL) och SDK:n för Mina vårdkontakter, berättar Sharok Kimiaei. Vad gäller lagring av svenskarnas hälsodata  antar vi att den kommer att ske i Microsofts datamoln med servrar på Irland som är svårt att få insyn i - det vore angenämt att få reda på hur svenska staten ska kunna garantera att Microsoft följer “vid var tid gällande lagar, förordningar, föreskrifter och myndigheters beslut”, såsom det uttrycks i förfrågningsunderlaget.

Infogosoft kommer att fortsätta driva sin tjänst för personligt hälsokonto för befintliga och nya användare / kunder som vill ha ett privat alternativ till det statliga hälsokontot.

I ett led profilera sig på den svenska marknaden kommer myHealthAccount inom kort att byta namn till hälsokonto.se.

• hälsokonto
  • apotekens
  • apotekens service ab
  • upphandling
  • offentlig upphandling
  • healthvault
  • hälsoinformation

myHealthAccount  är ett allsidigt hälsokonto för privatpersoner i Sverige - tillgång till hälsoinformation ger bättre kontroll över den egna hälsan. Genom att själv mata in och även ta emot data från vårdgivare och friskvårdsföretag får patienten / användaren en komplett bild, samtidigt som vårdgivaren också kan få tillgång till information som patienten väljer att dela ut.

Läkemedel, vaccinationer, medicinska bilder, egna anteckningar och observationer, symptombilder, barnkonton, mm är en del av det som finns på myHealthAccount.