5 steg till innehåll som sökmotorer älskar

5 steg till innehåll som sökmotorer älskar

Att skapa innehåll på din webbsajt är en av de absolut bästa investeringar du kan göra. Och för att lyckas med ditt innehåll är det viktigt att ta hänsyn till både dina användare och till sökmotorer.

Att skriva för sökmotorer såsom Google upplevs mycket svårare än vad det i själva verket är. Dessutom ställs det ofta i kontrast mot att skriva användarvänligt. Egentligen är det tvärtom. Skriver du en bra text för dina användare har du kommit en bra bit på väg till att skriva en text som når bra synlighet på Google.

Här är fem tips som gör att Google gillar ditt innehåll.

1. Ett sökord per sida

En bra tumregel när du jobbar med webbsidor är att varje webbsida endast ska optimeras för ett sökord. Anledningen är lite förenklat att Google anser att en webbsida endast kan vara relevant för en sak. Exempelvis, vill du optimera för sökorden ”strumpor” och ”skor” så behöver du göra detta på två olika sidor på din sajt.

2. Använd sökord i titel, rubrik och brödtext

Att säkerställa att din text är optimerad för sökmotorer är inte svårare än att ditt sökord finns med i webbsidans:

• Titel
  • Huvudrubrik
  • Brödtext

Undvik att pressa in ditt sökord alltför många gånger i brödtexten, det räcker att sökordet nämns en gång i texten i sin exakta form. Skriver du med dina användare i sinne blir detta aldrig ett problem. Google gillar och förstår mer och mer synonymer så använd gärna synonymer till ditt sökord i brödtexten.

3. Var inte rädd för långa texter

Google älskar innehåll och en lång text är bättre än en kort text i Googles ögon. När det gäller användarvänlighet är det många som anser att korta texter är att föredra och att detta då står i kontrast till vad sökmotorer gillar.

Visst, ibland kan det från ett användarperspektiv vara bra med korta texter men i de flesta fall går det att skapa innehållet på ett sådant sätt att både dina användare och Google blir tillfredsställda. Du kan till exempel dela upp ditt innehåll på webbsidan. Börja med en kortare ingress för de som vill ha det kort och koncist och fortsätt längre ned på sidan med mer text för de som vill läsa mer.

4. Undvik duplicerat innehåll

En synd i Googles värld är duplicerad text vilket är när samma text finns på flera olika webbsidor, oavsett om de ligger dubbelt på din sajt eller om det finns kopior på andra sajter. Var därför noga med att allt innehåll du producerar är unikt och att du enbart publicerar det på ett enda ställe. Om du har för mycket duplicerat innehåll på din sajt finns risken att din synlighet på Google markant försämras.

5. Glöm inte bilderna

Google älskar som sagt text, men glöm inte bilderna för det. Du vill såklart att dina bilder ska ha bra synlighet i Googles bildsök. Utmaningen här är att Google inte kan se vad en bild föreställer (även om de gör sitt bästa för att kunna det i framtiden). Därför behöver du berätta för sökmotorn vad bilden föreställer med hjälp av:

• Alt-attributet
  • Bildens filnamn (URL)
  • Bildtexten

Följer du dessa fem tips kommer ditt innehåll att synas bättre på Google. Vill du fördjupa dig i sökmotoroptimering vill jag passa på att tipsa om SEO-boken Guldläge på nätet som jag skrivit tillsammans med min vän Magnus Bråth.

Lycka till med ditt innehåll!

Michael Wahlgren är VD och grundare på SEO-byrån Pineberry och författare till SEO-boken Guldläge på nätet. Michael bloggar regelbundet om sökmotoroptimering på Sökmotorkonsult.se