Vad är content?

Vad är content?

Det fantastiska med innehåll, eller content, är att det kan anta formen av nästan vad som helst. Det enda som sätter gränser för ditt content är det verkliga värde innehållet ger din publik och kvaliteten på det du skapar.

Men vad är egentligen innehåll? Traditionellt sett är bra content material som ger läsaren ett värde, till skillnad från exempelvis annonser. Medan mottagaren ofta anser annonser som störande och påträngande är innehåll något läsaren faktiskt väljer att ta del av. På det här sättet skapar publiken en relation och ett engagemang till ditt varumärke oavsett om hen köpt eller tänker köpa din produkt eller tjänst.

Bra innehåll kan vara en artikel eller en bloggpost som du publicerar på din hemsida, ditt nyhetsrum och sprider i dina sociala kanaler. Men det kan också vara så mycket mer, det kan exempelvis vara en infografik, video, guide, podcast eller en intervju.

Även om det du skapar i sig inte är content kan du ofta göra innehåll av det. Ett seminarium är i sig exempelvis inte det, men genom att ta vara på det som sägs på seminariet kan du skapa innehåll av det. Det samma gäller en undersökning. Resultatet är inte innehåll men du kan förpacka det på ett sätt som ger värde för publiken och på så vis skapa högkvalitativt content.

Tre saker att tänka på

Sluta rapportera - börja berätta. Utgå alltid från din publik och från vad just dina läsare är intresserade av och vill veta mer om. Fundera på hur du kan skapa ett värde för dem. Värdefullt innehåll lyfter sällan fram din nya tjänst eller produkt. I stället ges utrymme för det som väcker och förmedlar känslor. Skapa berättelser - inte säljargument.

Möt publiken på dess arena. Den största synd du som innehållsskapare kan göra är att publicera ditt material på de plattformar du tycker är viktigast i stället för de plattformar din publik faktiskt använder. Även om Facebook är en populär kanal behöver det inte betyda att just du måste finnas där. I vissa fall kanske Linkedin är en mycket viktigare kanal för dig. Ta reda på vilka plattformar din publik finns på och se till att finnas där. Se också till att ditt material är delbart och att det är lätt för att läsarna att ta del av ditt material oavsett enhet.

Väl planerat, hälften vunnet. Underskatta inte brainstorming, planering och kalkylark. Boka in en dag i månaden då du avsätter tid för att planera det som ska publiceras under förslagsvis kommande månad eller kvartal och se till att prioritera denna tid. För att ytterligare effektivisera ditt innehållsskapande kan du sätta ett ämne för den period du ska skapa material för. Detta gör det också lättare för din publik att navigera sig i din kommunikation och se den röda tråden.

Behöver du hjälp med att planera ditt innehåll? Här kan du ladda ner vår publiceringskalender för att komma igång.

Bild via Flickr: 10ch