​Därför bör du ta hjälp av kollegor i ditt innehållsskapande

​Därför bör du ta hjälp av kollegor i ditt innehållsskapande

Enligt rapporten Digital PR - från challenges to opportunities, som presenterades av Mynewsdesk tidigare i år, så menade 47% av alla kommunikatörer att man förväntas producera mer innehåll än för ett år sedan - med samma resurser! Kan nyckeln till framgång ligga i att använda medarbetare för att skapa innehåll? Vi tror det.

Medarbetarna är en viktig pusselbit i framtidens marknadsföring. Det var något som Emma Lindgren förespråkade under sitt föredrag på Mynewsday och visade bland annat upp några intressanta exempel på hur företag som The Perfect World Foundation, Relacom och T-Mobile har involverat sina anställda på sociala medier.

Så varför är det viktigt att involvera anställda i innehållsskapandet? Det finns faktiskt flera viktiga aspekter och vi kommer att kika lite närmare på de tre följande.

1. Ökat engagemang bland anställda

En engagerad medarbetare har en stark tro på sin organisation och arbetar hårt för att göra saker och ting ännu bättre. Employee Generated Content (EGC) är ett trovärdigt och effektivt sätt att driva varumärkesengagemang både internt och externt.

Att engagera medarbetare i innehållsskapandet är inte bara positivt för kommunikatörer och marknadsförare, utan även från ett HR-perspektiv. Anställda som är väldigt engagerade i sitt företag har 38% chans att vara mer än dubbelt så effektiv på jobbet.

2. Förbättrad internkommunikation

Att bra internkommunikation driver engagemang är förhoppningsvis inget nytt. Men faktum är att ett högt medarbetarengagemang också förbättrar internkommunikationen.

Genom att uppmuntra anställda att producera innehåll -- oavsett om det är blogginlägg, inlägg på sociala medier eller videoklipp -- så förbättrar det kommunikationen mellan avdelningarna på företaget. Detta i sin tur ökar medvetenheten om vad som sker inom organisationen och innebär förbättrat samarbete mellan avdelningarna.

3. Nya perspektiv och ny kunskap

Att låta andra personer inom företaget ta tag i taktpinnen innebär också att läsarna kommer att få ta del av nya perspektiv. Det finns en stor kunskap hos dina kollegor, både om era kunder och om ert varumärke. I många fall har dessa kollegor inga naturliga kanaler där de kan dela med sig av sin kunskap.

Ge några få anställda en plattform, en företagsblogg till exempel, att skriva av sig på. Det ger dina läsare nya perspektiv samtidigt som det hjälper den anställde bygger sitt personliga varumärke.

För att summera…

Innehåll som genereras av dina medarbetare ger dig som kommunikatör lite andrum. Det gör det möjligt att ta ett steg tillbaka för att kunna fokusera mer på övergripande innehållsstrategier. Dessutom ökar det bredden på ditt företag och ser till att andra personer, från olika avdelningar, hamnar i rampljuset.

# # #

Publicera dina nyheter med Mynewsdesk. Boka en demo så visar vi hur vi kan hjälpa till!