Game of Thrones är här igen - vad kan kommunikatörer lära sig?

Game of Thrones är här igen - vad kan kommunikatörer lära sig?

Är det någon som har missat att Game of Thrones är tillbaka med en ny säsong? Winter is coming, och allt det där. Den hejdlösa framgången beror självklart på en riktigt bra story, bra skådespeleri och hög kvalitet… Men också riktigt smart kommunikation och marknadsföring. Många av oss kommunikatörer kan nog bara drömma om den jättebudget alá internationella tv-bolag som ligger bakom framgången, men trots det finns en hel del saker vi kan lära oss av.

Högkvalitativt visuellt innehåll

Vi vet att det här kan vara svårt för många med begränsade budgetar men ibland kan det vara värt att avsätta lite extra för att satsa på det visuella, speciellt om din kampanj är beroende av framgång i sociala medier. Game of Thrones har kommunicerats med en serie innehåll vilket skapar igenkänning hos mottagaren och budskapet når fram på ett bra sätt. Hög kvalité och visuellt innehåll är viktigt när det kommer till varumärkesbyggande och helt avgörande för om mottagarna väljer att dela ditt innehåll vidare.

Interagera på sociala medier

På Facebook gillar 21 miljoner människor Game of Thrones och på Twitter har serien 5,5 miljoner följare. Det bäddar för interaktivitet, vi vet. Men ändå kan man se många goda exempel på hur man gör för att skapa engagemang hos publiken. Publiken uppmanas att själva skapa relaterat material under de olika hashtaggarna.

Förstå skillnaderna mellan olika kommunikationskanaler

Någonting som marknadsavdelningen bakom Game of Thrones är riktigt vassa på är att anpassa kommunikationen utifrån de olika sociala kanalerna. På Facebook använder man artiklar, video och bilder. På Twitter är innehåller lite mer humoristiskt och uppmanar än mer, jämfört med Facebook, till interaktion. På Youtube är verkligen det visuella innehållet i fokus och tittarna får dessutom följa med bakom kulisserna. På Snapchat finns exklusiva filter för serien. Tillsammans skapar alla dessa kanaler en helhetsupplevelse för tittaren och hypen för säsongspremiären är enorm!

Våga vara djärv

Under åren har Game of Thrones också genomfört en hel del PR-aktiviteter för att uppmärksamma serien. Bland annat placerade de en enorm drakskalle vid Storbritanniens kust, ett uppslag i NY Times med fejkade nyheter - med skuggan av en drake som flyger ovanför. Man har också samarbetat med en hel del olika artister och musiker som inspirerats av serien. Alla PR-aktiviteter har fått otroligt bra spridning i sociala medier och bidragit till ett fortsatt högt intresse för serien genom alla säsonger.

Utöver dessa PR-aktiviteter finns också ett bra exempel från Soho, TV-kanalen som visar serien i Nya Zeeland. De skapade en staty av seriens mest hatade karaktär, Kung Jofffrey, men ett rep runt honom. Varje gång någon använde hashtaggen #bringdowntheking drogs repet åt och fick till slut statyn att ramla. 875,000 mentions senare…

Slutsats...

Kommunikationen kring Game of Thrones visar hur bra innehåll kommer till sin fulla rätt när det sätts i rätt sammanhang och anpassas efter kanalen. Det gäller att känna sin målgrupp väl och veta hur man ska nå dem, med vilket budskap och i vilken kanal. Även om de allra flesta av oss inte har mer än en bråkdel av deras budget (om ens det...) kan man med kreativitet komma en bra bit på väg!