6 saker marknadsförare kan lära sig av Pokémons återuppståndelse

6 saker marknadsförare kan lära sig av Pokémons återuppståndelse

Hysterin kring Pokémon Go har nu officiellt nått Sverige. Så vad kan man lära sig av succén runt en av världens snabbast växande appar? Vi listar några lärdomar som du kan ta till dig i ditt marknadsföringsarbete.

I mitten av 90-talet svepte Pokémon-hysterin igenom landet. Barnen i klassen slogs över samlingskorten som pryddes av djurliknande varelser och skyndade sedan hem för att kolla in nästa avsnitt på TV:n. Däremellan hann man också med att träna upp Pokémons på sitt Gameboy och sakta men säkert avancera i sin ”tränarkarriär”.

Spola fram 20 år. 2016 och Stockholms gator är återigen en lekplats. Denna gång går folk omkring med böjda huvuden men blicken fäst på sin iPhone. Pokémon Go är ett verklighetsbaserat mobilspel där användare fångar Pokémons på fysiska platser.

Spelet lanserades den 6:e juli och det tog bara några dagar innan man gått om populära dejtingappen Tinder i antalet nedladdningar. Man har redan fler dagliga användare än till exempel Twitter. Spelets popularitet har skjutit Nintendos aktie i höjden då den har stigit med över 30 procent på Tokyobörsen.

Så hur kommer det sig att detta koncept, som en gång i tiden främst riktade sig till barn, nu är omåttligt populärt bland vuxna människor? En stor dos nostalgi ligger givetvis bakom denna virala succé, men tillväxten kan även tillskrivas en del geniala marknadsföringstaktiker som vi alla kan lära oss av.

1. Håll varumärket vid liv för att kunna förnya det

Pokémon har konsekvent utvecklat sin produkt under de senaste 20 åren. Från fysiska kort till tv-serier, datorspel och merchandise. Varumärkets blotta närvaro har hjälpt till att sälja spelet till generationer av lojala fans. Pokémon Go, en mobilapp, var helt enkelt ett logiskt nästa steg och de har onekligen tajmat det hela bra.

2. Tajming är (nästan) allt

Lanseringsdatumet för Pokémon Go var ingen tillfällighet. Strålande sol och folk drömmer om att vara utomhus samtidigt som man packar upp sina skrivbord för sommaren. Lanseringen hade också bra tajming i ett större perspektiv; det är Pokémons 20-årsjubileum och gamla fans, som på den tiden var små barn, börjar närma sig 30-strecket och har än större köpkraft än vad föräldrarna tillät i mitten på 90-talet.

3. Människor är mer anslutna än tidigare

Hur mycket reklam har du sett för Pokémon Go sedan lanseringen? Du kan troligtvis räkna det på ena handens fingrar. Men du hörde om spelet från dina vänner och deras vänner. Folk som spelar det.

Det är 2016 och vi lever våra liv online. Tack vare att världen är så fokuserad på sociala medier så handlar mycket om social acceptans. Som konsumenter tenderar vi att inte vilja köpa eller investera i något utan att ha fått goda vitsord från vänner och (o)bekanta. Vi lägger sällan märke till varumärken eller företag såvida inte våra vänner pratar om det.

Pokémon Go satsade inte alls mycket pengar på reklam eftersom man helt enkelt inte behövde det. Du behöver inte en stor reklambudget för att vara en effektiv marknadsförare - du behöver bara nå ut och sluta samman med människor.

4. Användare behöver belöningar

Pokémon Go är, för tillfället, en gratisapp där användare är belönade allt eftersom de når nya nivår med bonusfunktioner såsom “ovanliga” Pokémons och vunna strider. Belöningen är fortsatta investeringar och det som ser till att användare fortsätter att spela - ibland på bekostnad av deras produktivitet. Varesig spelet fortsätter att vara gratis eller ej, Pokémon Go har skaffat sig momentum och lyckats fånga intresset från en entusiastisk grupp som. Man har en bra bas med möjlighet att bredda sin räckvidd till betalda kunder, om man väljer att ta den vägen.

5. Enkelhet är nyckeln

Vad har världens mest populära verktyg inom tech och sociala medier gemensamt? De är oerhört smarta, men samtidigt väldigt enkla. Det är en annan komponent till Pokémon Gos framgång - enkelheten. Det är ganska lätt att förstå grunderna i appen. Allt du behöver göra är att gå runt, kolla telefonen ibland och vara uppmärksam på när din telefon vibrerar om nya Pokémons i området.

Pokémon Go är beroendeframkallande på grund av dess lätthet samt tävlingselementen, och det är vad som kommer att hålla användare engagerade.

6. Underskatta aldrig nostalgi

Majoriteten av alla födda på sent 80-tal eller tidigt 90-tal växte upp under Pokémon-eran; vi var där vid födseln, så att säga. Där ligger mycket nostalgi och en känsla av både ägandeskap och lojalitet. Om en person på något sätt kan relatera till ett varumärke så är de mer benägna att vara känslomässigt investerat i det. Det är åtminstone min ursäkt!

Ha dessa lärdomar i åtanke när det gäller ditt egna marknadsföringsarbete och förhoppningsvis kan du se ett uppsving i acquisition och retention. Om det, mot förmodan, skulle misslyckas så finns det fortfarande fler Pokémons att fånga!