Foto: Fashion AVE

Hur Mynewsdesk hjälper Fashion AVE att kommunicera med sina kunder

Fashion Ave Sweden AB är ett frisörlojalt företag med över 100 års samlad branscherfarenheter från frisörbranschen. Fashion Ave är en leverantör av professionella hårvårdsprodukter som endast säljs till frisörer, med varumärken som ICON och milk_shake. Företaget grundades 2014 och har 14 stycken anställda.

Snabbfakta:

• De har ökat sina visningar av nyhetsrummet de senaste året med 33,5%
  • 80% av alla visningar kommer in via mail
  • Mest lästa nyhet 2018: Vårens kursprogram

Vi pratade med Emma Alfredsson, Marknads/PR-ansvarig på Fashion Ave, om hur hon använder Mynewsdesks verktyg för att skapa en bättre och närmare relation till sina kunder. Emma har jobbat på Fashion Ave sedan början av 2017 och sköter alltifrån layout och produktion av tryckmaterial, till sociala medier och pressutskick.

Hur jobbade du innan Mynewsdesk?

- I samband med att jag började min tjänst på Fashion Ave började vi arbeta med Mynewsdesk mer aktivt och kontinuerligt. Tidigare fanns inte samma tid/resurser till den typen av arbete, men i takt med att företaget växte så ökade behovet av att kunna nå ut med vårt varumärke och kommunikation på ett lätt och smidigt sätt.

Hur jobbar du med ert nyhetsrum?

- Jag fyller vårt nyhetsrum med en blandning av nyhetsutskick, blogginlägg samt pressmeddelanden. Nyhetsrummet är viktigt för oss då vi når ut till våra kunder på ett väldigt enkelt sätt när vi till exempel ska lansera en ny försäljningsprodukt. Jag delar nyheterna i alla våra sociala medier. På så vis kan även våra kunder, det vill säga frisörerna, i sin tur dela inlägget vidare till sina egna kunder och vi får på detta sätta en bra spridning. Det blir en win-win för både oss som varumärke samt för våra kunder.

Hur hjälper verktyget er idag och vad är de främsta fördelarna?

- Genom att man samlar allt på ett ställe blir det ett lättillgängligt verktyg för våra kunder när de vill hämta bilder/videor eller läsa om vår senaste kampanj. En av de största fördelarna är att man enkelt kan se hur många som läser respektive nyhet tack vare ”Analyze”-verktyget. Det är ett enkelt och lättöverskådligt sätt att se hur man kan förbättra eller förändra sitt sätt att kommunicera genom att utvärdera och jämföra statistiken.

Vad är det bästa med ert sätt att jobba idag?

- Jag tycker det bästa är att vi har en bättre och närmare kommunikation med våra kunder än tidigare, de känner sig bättre informerade och vi kan på ett enkelt sätt mäta och se vad de vill läsa mer om.

Länk till deras nyhetsrum hittar du här.