Hur ser framtidens nyhetsrapportering ut?

Hur ser framtidens nyhetsrapportering ut?

Det räcker med att backa tre till fem år för att se att medielandskapet har förändrats ordentligt. Medborgarjournalistik, sociala medier och nyheter 24 timmar om dygnet har helt omkullkastat vårt sätt att konsumera nyheter och interagera med medier.

Det höga tempot innebär att det kan vara svårt för kommunikatörer och PR-aktörer att hänga med, därför genomför vi på Mynewsdesk årligen en journalistundersökning för att lyfta de viktigaste sakerna att ha koll på.

Den digitala transformationen

En av de största utmaningarna för dagens journalister och mediehus är egentligen att tjäna pengar på att rapportera nyheter. Printupplagorna har dykt under många år och de allra flesta konsumerar numera nyheter digitalt. Men faktum är att vi i sällan betalar för våra digitala nyheter; i Storbritannien, Tyskland och Frankrike uppger 8% att de har någon form av digital nyhetsprenumeration. I de Nordiska länderna ser läget för mediehusen dock ljusare ut; i Sverige ligger motsvarande siffra på 12%, i Danmark på 10% och i Norge på 15%.

Trots att man de senaste åren experimenterat mycket med native advertising och digitala nyhetsprenumerationer är det svårt att få ekvationen att gå ihop. Enligt den senaste undersökningen uppger 64% av svenska journalister att de är oroliga för hur oberoende och objektiva nyheter ska finansieras i framtiden. Därför måste man fortsätta utforska nya affärsmodeller för att säkra mediernas viktiga plats som den tredje statsmakten.

En rådande förtroendekris

Men den ekonomiska ovissheten är inte det enda problemet som journalistvärlden står inför. Senaste årets diskussioner kring fake news har påverkat både det allmänna förtroendet för medierna, men också journalisternas egna syn på trovärdigheten. I Sverige uppger varannan journalist att de är rädda för att nyhetsmedier inte längre är en trovärdig källa för information, och att fake news är ett långsiktigt problem.

Arbeta för varumärken?

Även om medieindustrin och kommunikationsbranschen båda påverkas av det rådande klimatet finns det stora möjligheter för journalister att säkra sin inkomst genom att producera innehåll för varumärken. Årets journalistundersökning visar att det finns ett stort intresse hos kommunikatörer att vända sig till journalister för att få hjälp med högkvalitativt content och redaktionellt material - dock är svenska journalister fortfarande skeptiska till att arbeta för varumärken.

Nya och hållbara affärsmodeller

Fokus framåt bör alltså ligga på att hitta nya och hållbara affärsmodeller för nyhetsrapportering. Det pågår samtidigt en debatt kring den makt som globala jättar har, till exempel Facebook och Google.

Men i takt med att vi allt oftare använder Google och Facebook för att konsumera innehåll kan man samtidigt argumentera för att efterfrågan för och behovet av kvalitativa nyheter aldrig varit större. Några som gjort ett försök till att utmana de traditionella affärsmodellerna är Blank Spot Project, som finansieras av crowdfunding.

- Jag skulle säga att det vi ser är en kris för den gamla affärsmodellen. Det är ingen kris för journalistiken i stort. Egentligen det motsatta, intresset för rapportering, för människor med fötterna på jorden, som inte bara använder Google - intresset för den typen av rapportering har aldrig varit större, säger Martin Schibbye, chefredaktör på Blank Spot Project.

För att läsa mer om framtidens medielandskap, ladda ner vårt rapport här!