Lista: innehållstyperna du ska jobba med

Lista: innehållstyperna du ska jobba med

Sitter du också och skapar samma innehåll vecka efter vecka? Att bryta mönster är svårt, därför har vi satt samman en lista på olika typer av innehåll du redan i dag kan börja producera.

Pressmeddelande - The grand old lady av innehåll. Det var länge sedan hennes glansdagar, men fortfarande fyller pressmeddelandet en funktion när de där stora nyheterna poppar upp inom företaget. Pressmeddelandet är ofta faktatunga texter som främst riktar sig till pressen och lätt kan skrämma bort övriga läsare.

Nyheter - Har du valt att ta på dig rollen att rapportera om er bransch? Då är nyheten din bästa vän. Nyheten kanske inte når pressmeddelandets höjd när det kommer till slagkraften, men du riskerar heller inte att skrämma bort läsare som inte är journalister. Nyheten kommer att locka en bredare publik.

Blogginlägg - Se blogginlägget som företagets röst och personlighet som ger utrymme för en mer avslappnad ton där du kan resonera fritt. Sakligheten kanske får stå tillbaka lite för dina reflektioner. Blogginlägget är den mest inkluderande av alla texttyper.

Podcast - Ljudböckerna har äntligen exploderat även i Sverige och människor tar i allt större utsträckning till sig fakta genom att lyssna. Vi behöver inte längre läsa en text för att anse att det är sant. En podcast behöver inte vara så avancerad som du kanske först tror. Samla några kunniga människor kring en mikrofon och klipp och klistra lite efteråt - klart!

Video - För många känns video som ett stort steg att ta och inkorporera i sin kommunikation. Men precis som i fallet med podcasten ska du inte göra det så svårt. Sätt upp en kamera och prata om något ni brinner för. Prata om det ni arbetar med för tillfället eller sammanfatta ett blogginlägg du är extra nöjd med. Att komplettera ett redan bra blogginlägg med en video lyfter ditt material till nya höjder!

White paper och guider - Visst har du en massa bra kunskap inom din organisation? Ta den kunskapen, gör den förståelig för utomstående och sprid den. Det är vad ett white paper handlar om. Ett white paper är dessutom fantastiskt att ha som nedladdningsbart material som bidrar till att sätta er som den ledande experten inom er bransch.

Intervju - Att låta en expert prata om sitt expertisområde i text, bild eller ljud är något som efterfrågas oavsett bransch. Om du ordnar ett seminarium med en intressant person, se till att få fem minuter av personens tid för att spela in ett kort klipp eller skriv en intervju i artikelform. Tre till fem frågor är allt som behövs.

Undersökningar - Ge dig själv och din publik ny kunskap genom att sätta upp en undersökning. Försök att hålla undersökningen kort med få frågor. Du kommer sedan att kunna bygga mängder av material kring undersökningen. Allt handlar om att planera undersökningen väl från början.

Infografik - Vem orkar egentligen läsa en lång artikel? Hur många har ens orkat så här långt ner i det här blogginlägget? Infografik är ett av de absolut lättaste sätten att ta till sig ny information på. En bra infografik visar på en utveckling på ett pedagogiskt och snyggt sätt.

Listor - Internet fullkomligen svämmar över av listor. Det är tre tips för att göra den perfekta äppelpajen och det är fem tips till att komma igång med sin content marketing. Anledningen till alla dessa listor är enkel - de blir klickade på. Så lista dina bästa tips, ge tre steg till att bli bäst på något och se hur ditt innehåll läses, sprids och delas.

Presentationer - Om du eller någon annan inom din organisation håller en presentation för kunder, potentiella kunder eller samarbetspartners så är det säkerligen information som du vill dela med dig av. Ladda upp presentationen för nedladdning för de som kanske inte kunde närvara när presentationen hölls.

Q&A:s - Vilka är de vanligaste frågorna som ställs till din organisation? Samla dessa och ge ut en liten Q&A (questions and answers) för att hjälpa dina kunder.

Vilken av dessa materialtyper jobbar du mest med? Är det någon som saknas? Kommentera eller mejla oss på marknad@mynewsdesk.com.

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se