Stick ut med ett effektivt innehållsskapande

Stick ut med ett effektivt innehållsskapande

Ingen produkt eller tjänst är för osexig för att det inte ska gå att förvandla det till intressant content. Men kärvar ditt innehållsmaskineri och du har svårt att komma på nya saker att skriva om är det lättare sagt än gjort. Här ger vi dig fem enkla tips för hur du kan tänka kring ditt innehållsskapande. Lycka till!

1. Ta inspiration från de som redan gjort något bra

Om någon redan gör något riktigt bra - varför ska du då uppfinna hjulet på nytt? Ta inspiration och lärdom från andra och gör er egen twist på materialet.

Exempel: På Mynewsdesk sneglar ofta västerut för inspiration i vårt contentarbete. Det finns mängder av företag som arbetar avundsvärt med sitt innehåll i USA och vårt mål är att alltid kunna mäta oss med dessa. Copy with pride!

2. Engagera dina medarbetare

Att få med företaget i content creation-tänket går inte i en handvändning men vi lovar dig att det är värt det. Dels kommer din publik att få en mer personlig och flerdimensionell bild av ditt företag, dels kommer dina kollegor att förstå värdet av att arbeta med innehåll. Det är ju också väldigt roligt och utvecklande!

Exempel: Microsoft har en microsajt de kallar Microsoft Stories. Syftet med sajten är att ge publiken en inblick i vad som händer bakom kulisserna på Microsoft. Microsoft Stories förmänskligar företaget och ger definitivt ett mervärde för läsaren och tillför en själ till företaget.

3. Ta hjälp av din community

Det finns förmodligen inget bättre sätt att skapa innehåll på än tillsammans med sin publik. Engagera den, ta reda på vad de vill lära sig mer om och om du är riktigt modig - låt dem skapa innehållet.

Exempel: Finnair har förstått värdet i två viktiga digitala trender för året 2014: rörlig bild och user generated content. I deras senaste kampanj letar de efter kreativa och begåvade filmmakare till deras ambassadörsprogram. På detta sätt engagerar de sin publik och bygger upp sin YouTube-kanal med inspirerande videor, utan att de själva behöver resa världen över eller för det betala en extern videoredaktör.

4. Berätta storyn bakom

Är det snart dags för ett stort event? Varför inte använda er av “behind the scences”-material från förberedelserna för att bygga upp förväntningarna inför eventet! Filma när ni gör i ordning inför evenemanget, intervjua nyckelpersoner och släpp dessa samtidigt som inbjudningen går ut eller portionera ut fram tills att det är dags för eventet.

Exempel: Innan Volvo släppte sin (uttjatade?) reklamfilm med Zlatan bombarderades vi med videor om hur inspelningen hade gått till. Det var intervjuer, filmer och klippbilder från produktionen. Det gjordes till och med reklam för reklamen. På många sätt kändes detta förhandsmaterial intressantare än slutprodukten.

5. Sluta prata om produkten eller tjänsten

Berätta istället om världen som den kan eller ska användas inom. Kommunikation handlar alltid – oavsett om du arbetar med B2B eller B2C – om att kommunicera med människor. Och människor går igång på känslor så slappna av och börja kommunicera på människors vis.

Exempel: Det här blogginlägget. Här nämner vi inte Mynewsdesks tjänster, istället väljer vi att prata om branschen och dela med oss av kunskap som behövs för att använda tjänsten på ett bra sätt. Oops, nu pratade vi visst om produkten.

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se