Online goes offline: så utvecklade vi vår digitala kommunikation

Online goes offline: så utvecklade vi vår digitala kommunikation

Att våga är ett av ledorden för oss på Mynewsdesk. Oavsett om det gäller att hitta nya strategier, samarbeten eller kommunikationssätt så uppmuntrar vi alltid varandra till att utmana oss själva att prova nya innovativa vägar att gå.

Sarah och Jonatan på vår marknadsavdelning testade i veckan en ny metod för att utvärdera och utveckla Mynewsdesks kommunikationsarbete och delar här med sig av sina lärdomar och tips.

“Online goes offline”

Varje vecka följer vi upp på vad kommunikationen i vårt nyhetsrum gett oss under den föregående veckan. Vi tittar på vad vi publicerat i våra olika kanaler och vilket resultat det gett i form av reaktioner och engagemang från vår publik. Detta jämför vi sedan med tidigare veckor för att se hur trenden ser ut för året eller den senaste månaden.

– Denna vecka tog vi steget längre och bestämde oss för att bryta vårt digitala arbetsmönster till något mer analogt. Så istället för att göra som vi alltid gör – fylla i siffror och kommentarer i ett molnbaserat kalkylark – skrev vi ut allt material vi publicerat det senaste året, delade upp materialet i fem olika kategorier och klistrade upp det på en vägg. Sedan var det dags för den stora självransakningen, berättar Jonatan Jansson, Community Manager.

Våga vara självkritisk och engagera organisationen

Under det gångna året har vi sammanlagt publicerat 124 pressmeddelanden, nyheter och blogginlägg. Nu gick vi igenom varenda publicering och bedömde vad som var bra, vad som var dåligt och även om vi tycker att materialet var “godkänt”.

– Runt 75 procent av allt vi publicerat blev godkänt vilket kanske låter som en låg siffra men vi ser att vi är på rätt spår i vår kommunikation, säger Sarah Rundt, Marketing Manager.

För att vi ska kunna utvecklas måste man ibland se på det man producerat med de självkritiska glasögonen på. Vi vill att det ska löpa en röd tråd genom allt vi producerar och att texterna ska hålla en hög lägstanivå. När du sätter upp allt på en vägg blir allt detta genast väldigt tydligt.

Vi började med att dela upp allt under rubrikerna företagsinformation, aktivitetsinformation och content. Under dessa vill vi arbeta. Men eftersom det är lika viktigt att undersöka det som inte fungerat satte vi en underrubrik till varje av dessa där vi lade in material som inte höll måttet. Nu sitter detta uppe på en av väggarna på vårt kontor för allmän beskådning så att alla våra kollegor har möjligheten att ta del av hur vi använt vårt nyhetsrum under året och även skriva en kommentar för hur vi kan utvecklas eller vad vi redan gör bra.

3 saker vi lärt oss:

1. Publicera inte “bara för att”. Fokusera på kvalitet istället för kvantitet och sätt dig alltid i läsarens perspektiv. Är detta något våra läsare verkligen kommer att tycka att är intressant och finns det ett värde i det?

2. Var tydlig. Läsaren ska inte behöva gissa sig till vad artikeln handlar om. Servera ditt budskap som på ett silverfat både i ingress, rubrik och bild.

3. Glöm inte helheten! Kom ihåg att rubrik, ingress och bild ska hänga ihop samt att relatera material för att skapa en helhet.

Prova Mynewsdesks analoga arbetssätt

1. Skriv ut allt du publicerat under året och dela upp materialet i kategorier som är relevanta för dig. Gå sedan igenom varje publicering för att se om materialet håller måttet.

2. Hitta den röda tråden. Saknas den? Se till att sätta den nu! Bättre sent än aldrig.

3. Engagera organisationen. Be om hjälp av d ina medarbetare. Låt alla som jobbar på företaget komma med input och feedback på rubrik- och bildsättning eller på vad som varit en extra bra nyhet.