Så kickstartar du ditt nyhetsrum inför 2014

Så kickstartar du ditt nyhetsrum inför 2014

Vill du ha fler besökare? Få fler artiklar publicerade? Vinna Årets Nyhetsrum? Oavsett vad ditt mål är, är det nu dags att kickstarta ditt PR-arbete för 2014. Läs här om våra och vinnarna av Årets Nyhetsrums bästa tips för att lyckas med din kommunikation.

Nyhetsrummet är ryggraden i den digitala kommunikationen. Där är hit ditt företags nyckelpersoner kommer för att hämta material eller läsa om vad som händer i din organisation. Oavsett om newsroomet är en ny satsning i ditt PR-arbete eller om du redan länge jobbat med ett nyhetsrum och börjar känna dig riktigt varm i kläderna är januari en ypperlig tidpunkt för dig att utvärdera, förbättra och förnya ditt kommunikationsarbete. Vi ger dig tre tips på vägen!

Sätt tydliga mål

Något alla som lyckats med sin digitala kommunikation, inklusive vinnarna av Årets Nyhetsrum, är överens om är vikten av att sätta tydliga och bra mål. Var så konkret du kan och glöm inte heller att dela med dig av dina målsättningar. Vad själva målet är varierar dock från företag till företag. Det kan handla om att få en positiv besökstrend, skapa material som delas ett visst antal gånger i sociala medier eller att företaget ökar antalet följeslagare. Vad som är lätt att glömma är uppföljning – oavsett om målet nåddes eller inte. Fundera på varför du lyckades eller misslyckades med att nå målet och vad kan du lära dig av det.

Tänk längre än till journalisterna

Din publik består inte bara av journalister utan kunder och andra intressenter kan lika gärna komma åt det material som du publicerar. Våga därför publicera till exempel guider, debattartiklar eller enkla tips som berör dina kunders intresseomården. Tänk också på att kontaktpersonen inte behöver vara företagets presskontakt utan lyft fram en relevant expert som kan uttala sig på ett sätt en presskontakt inte skulle kunna.

Våga vara personlig

Många anser att en personlig ton inte alltid inger professionalitet. Det håller inte vi med om. Kommunikation handlar om att förkorta avståndet till den som läser dina texter. Våga gå ut ur företagskostymen och lek lite, det är då det kan bli riktigt bra. Våga experimentera med rubriksättningen och valet av bilder. Ibland kanske det duger med en mobilbild som inte är helt skarp men som förmedlar budskapet och visar att det faktiskt finns människor bakom varumärket.

Var inte heller rädd för att berätta om vad som händer i din organisation. Öppenhet blir allt viktigare och att kunna vara öppen med även det som inte gått bra kan bygga företagets trovärdighet. Det var länge sedan ett företag kunde stänga in sig och enkelt komma undan jobbiga frågor.

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se