Vinnare Årets Nyhetsrum 2013

Vinnarna av Sveriges mest prestigefyllda pris inom digital PR - Årets Nyhetsrum - är äntligen utsedda. Priset delas ut till de företag och organisationer som bäst lyckats med sin digitala PR under året och på ett nytänkande sätt lyckats nå igenom bruset.

Mynewsdesk vill med Årets Nyhetsrum belöna och lyfta fram företag eller organisationer som använt sina nyhetsrum för att på ett modernt sätt nå ut med sina budskap. Förhoppningen är att vinnarna ska fungera som inspiration för andra som kämpar med att nå ut.

I flera olika kategorier har hundratals organisationer tävlat om priset. Dessa bantades först ner till fyra nominerade inom varje kategori. Alla de nominerade sticker på sitt sätt ut och förtjänar all heder för sitt engagemang och hårda arbete. Ni är alla stora inspirationskällor för oss på Mynewsdesk!

IT och teknik

TDC

“Vinnaren i kategorin IT och teknik har på ett lättsamt vis berättat om företagets framgångar på ett sätt som sällan syns bland företag i dess storlek.”

Finans

IF

“Med utmärkt fingertoppskänsla kring hur man skapar läsvärt innehåll lyckas IF göra ett ämne som "försäkringar" intressant och engagerande. Nyhetsrummet hålls ständigt uppdaterat och materialet paketeras och presenteras på bästa tänkbara sätt.”

Hälsa  och sjukvård

Apotek Hjärtat

“Vad har ett trucklyft med apotekets tillgänglighet att göra? Den som följt Apotek Hjärtats pressbearbetning under 2013 vet. Denna nyhet, en expansiv kundklubb, medarbetarporträtt och e-handel var några av denna aktörs utskicksteman under 2013. Aktören har med regelbunden publicering, materialkit och aktivitet i sociala medier förtjänat priset i kategorin Hälsa och sjukvård.”

Industri och energi

Thermotech

“Med en blandning av koncept-, produkt- och rekryteringsnyheter, en rikt beskriven bildbank och en imponerande broschyrsamling har denna globalt expansiva mellannorrlänning gjort sitt nyhetsrum til en värdig vinnare i kategorin Energi och miljö.”

Bygg och fastighet

Fastighetsägarna GFR

“Med ett internt poängsystem har de under året tagit sin kommunikation till nya höjder och varit en förebild i att upplysa bygg- och fastighetsbranschen.”

Utbildning och rekrytering

Poolia

“Med sin förmåga att skapa intressant innehåll i nyhetsrummet, både i form av pressmeddelanden, nyheter och blogginlägg fångar aktören sina målgrupper i alla zoner. Målmedvetenheten i kommunikatörernas arbete med nyhetsrummet genomsyrar verkligen resultatet. Vi kan med glädje avsluta med det slitna men ack så gångbara uttrycket "hårt jobb lönar sig".”

Livsstil

Duells

“Sedan de blev nominerade i kategorn detaljhandel 2012 har de jobbat vidare på att kamma hem trofén med lyckat resultat. I ett snyggt och väl uppbyggt nyhetsrum kommunicerar Duells på ett tydligt sätt med sina branschrapporterande och cykel- och motorburna, skyddsbärande och marint intresserade målgrupper.”

Mat och dryck

Philipson Söderberg

“Med frekventa uppdateringar, bra tydliga rubriker och lockande ingresser, presenteras, relateras och paketeras innehållet på bästa tänkbara sätt med ett synligt tänk kring vem som är mottagare och läsare i en branch med strikta regler kring kommunikation.”

Offentlig sektor

UR

“Med en nästintill oöverträffad tematik i nyhetsmixen, en dokumentbank som avhandlar alltifrån verksamhetsberättelse till segregation, en väldokumenterad insikt i hur presskit ska lagas samt maxad användning av sociala medier har UR klart och tydligt visat "var skåpet ska stå".”

Turism

Skistar

“Läsvärt, intressant och relevant innehåll paketeras och presenteras på tydligaste och bästa tänkbara sätt med ett synligt tänk kring nyhetsrummets målgrupper.”

Gustavsbergs Porslinsmuseum

“Denna Värmdöinstitution har i år presenterat nyheter där såväl fikastunden, folkkära bilar, en filosofgigant och verkstad öppen för allmänheten figurerat. Genom att dessutom tillgängliggöra ett rikhaltigt bildarkiv och skapa presskit har denna aktör visat varför den är en värdig vinnare i Kultur-kategorin.”

Ideella organisationer

Svenska kyrkan

“Med en röd tråd som genomsyrar hela nyhetsrummet visar denna organisation hur man på ett intressant sätt kan belysa olika delar av verksamheten genom att frekvent publicera om aktuella ämnen. Detta tillsammans med strukturen i form av taggning den tydliga presentationen av kontakpersoner gör nyhetsrummet till en klar vinnare i sin kategori.”

Best of the Best

Induo

“Flera kunder har på Mynewsdesk internt kallats "facit" för sin förmåga att konsekvent använda plattformen med alla dess funktioner på ett ändamålsenligt sätt. Dock kan bara ett facit vinna och i år går priset till en aktör som med fingerspitzengefühl prickar in säsongsteman, debatterar prismodeller och publicerar mobiltäckningslista. Att berika sina utskick med relevant tllbehörs- och arkivmaterial har denna aktör bildat skola i.”

Ett stort grattis till alla vinnare!

För mer information om Mynewsdesk, följ oss på:

Dela dina nyheter med Mynewsdesk. Mynewsdesk är Nordens ledande plattform för digital PR. Över 5 000 varumärken som Google, Viasat, Gröna Lund och Johan & Nyström använder sina nyhetsrum på Mynewsdesk för att publicera och distribuera sina nyheter, öka sin synlighet samt knyta relationer med sin marknad och sina viktigaste journalister.

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se