Så skapade vi internethistoria

Så skapade vi internethistoria

Förra månaden skrev Reddit på sitt twitterkonto om vår, Mynewsdesks, senaste kampanj och beskrev den som "a part of internet history". Även om uttalandet kan ses som lite av en överdrift är vi alla väldigt stolta över de framgångar som kampanjen Mynewsdesk Now medförde. Vi vill därför dela med oss av alla lärdomar med er.

Den viktigaste uppgiften med kampanjen var att skapa en aktivitet för att visa Mynewsdesk som en modern nyhetsrumsplattform med banbrytande insikter i hur innehåll skapas och sprids idag. Kampanjen syftade till att använda värdedriven storytelling för att inspirera kommunikationschefer runt om i Sverige. Med en räckvidd på 200 miljoner människor och ett uppskattat PR-värde på 5 miljoner dollar kan vi verkligen säga att kampanjen överträffade våra förväntningar - här är några av våra lärdomar:

Värdedriven storytelling

För att få fram en vinkel med högt nyhetsvärde valde vi att fokusera på en viktig samhällsfråga kring kommunikation - digitalt utanförskap. Vi på Mynewsdesk är säkra på att kommunikation kan förändra världen, men frågan är bara hur man når de som ännu inte tagit klivet ut på internet. I dag står över 1 miljon människor i Sverige utanför internet. Det finns därmed ett väldigt stor utanförskap även i Sverige.

Så vi bestämde oss för att introducera Internet för Kerstin Wolgers, 82 år gammal, under 5 dagar. Vi har tidigare skrivit om kraften i värdedriven storytelling och tror att i en värld med ökande produktifiering, blir användandet av värdedrivande storytelling ännu viktigare. Din publik bryr sig egentligen inte om vad du säger men de bryr sig om vad du gör och vad du tror på. Och det är bevisat enligt den största undersökningen av marknadsförare, Marketing 2020, som undersökt 100 000 personer med ledande roller inom marknadsföring i 92 länder - företag med en värdefylld position överträffade de som inte hade det avsevärt.

Innehåll i realtid behöver inte vara svårt

Vi får hela tiden höra att det är en stor utmaning att skapa innehåll. Samtidigt som vi håller med om att det krävs en hel del tanke och kreativitet för att skapa bra innehåll, ville vi samtidigt visa hur innehållsskapande i realtid kunde göras enkelt. Med hjälp av att ha en kamera fastspänd på Kerstin kunde vi följa henne när hon upplevde sin första vecka på Internet. Det skapades ett twitterkonto, ett instagramkonto och genom en effektiv användning av ett nyhetsrum kunde vi i realtid skapa bloggposter, videos och därmed följa Kerstins resa när hon upplevde sin första vecka på Internet.

Både eget och förtjänat innehåll är nyckeln

Våra två stora fokusområden för kampanjen, i form av utförande, var att utnyttja möjligheterna genom egna och förtjänade medier. En kampanjsida, Mynewsdesknow.se, skapades som en egen plats för att driva trafik till. Under kampanjveckan användes våra egna sociala kanaler och kampanjsidan för att positionera oss och sprida innehållet som skapades. Centralt på kampanjsidan fanns ett nyhetsrum (som drevs av Mynewsdesk) som i realtid erbjöd alla de senaste uppdateringarna från kampanjen i form av aktiviteter eller bloggposter från de ambassadörer som vi arbetade med. Av alla delar på sidan, så var det nyhetsrummet som drog mest trafik.

Lika viktigt var vårt fokus på förtjänad media. Vi använde oss av två olika metoder för att kontakta medier. Först och främst, den traditionella vägen, med hjälpa av vår byrås kunskaper och relationer för att sälja in nyheter till lokala, regionala och branschmedia i och utanför Sverige. Men också med hjälp av fem ambassadörer inom kommunikation, akademi och en som är involverad i organisationen Seniornet Sverige. Alla bidrog med relevanta bloggposter för kampanjen och vi kunde dra stor fördel av deras stora nätverk för att främja kampanjen.

Byråer står fortfarande för kreativitet och resurser

Det har länge talats om nedläggningen av byråer och deras affärsmodell i den digitala och sociala eran. Även om en förändring för byråer är en nödvändighet så skulle den här kampanj aldrig varit möjlig utan all hjälp och vägledning från Edelman Deportivo. Vår byråpartner, som vi ser som en av Europas mest kreativa PR-byrå, överträffade våra förväntningar och har därmed återställt tron för byråer. En av de största utmaningarna för marknadsförare och kommunikatörer in-house är ofta kreativiteten och resurserna. Vi tror att en bra byråpartner kan hjälpa till med båda dessa utmaningar och därmed även båller sin USP i dagens digitala värld. Det här betyder inte att byråer inte behöver bli styrda och ifrågasatta. Det tog oss flera vändor att komma på det kreativa konceptet som vi sedan slutligen bestämde oss för och hade vi inte dragit tillbaka på vissa idéer så hade succén för kampanjen med största sannolikhet sett annorlunda ut.

Blogginlägget är översatt och från början skrivet av Jonathan Bean, Chief Marketing & Growth Officer, Mynewsdesk. Läs gärna hela den ursprungliga bloggposten på engelska.

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se