Följ med på 82-åriga Kerstin Wolgers första vecka online

Följ med på 82-åriga Kerstin Wolgers första vecka online

Hon har aldrig använt internet. Men i dag börjar 82-åriga Kerstin Wolgers digitala upptäcksfärd. Utrustad med webbkamera, pulsmätare och annan teknik kommer vi att följa hennes första stapplande steg ut på internet - i realtid. Följ henne på Mynewsdesks kampanjsajt Mynewsdesk NOW för att ta reda på hur hon reagerar på fenomen som sociala medier och online dejting.

Precis som drygt en miljon andra svenskar har Kerstin fram tills i dag levt utanför det digitala samhället. Det försvårar allt från praktiska saker som att boka resa till att hålla kontakten med vänner, men man hamnar även utanför den politiska debatten och det blir allt svårare för dem att göra sina röster hörda.

– Internet har blivit det som telefonen en gång var – något som vi räknar med att alla har. De som inte har internet i dag är främst den äldre åldersgruppen och häri finns det en utmaning. Bland annat har många myndigheter mål om att en stor del av deras informationsspridning ska ske online, kommenterar Olle Findahl professor i kommunikationsvetenskap och projektledare för .SE årliga rapport “Svenskarna och Internet”.

I mötet mellan en generation som lever utanför internet och det digitala samhället vill vi med Mynewsdesk NOW lyfta dagens digitala glapp. Och genom detta visa på hur den snabba utvecklingen speglar vår samtid. På så vis vill vi dels förespråka vikten av att information görs tillgänglig för fler. Och även ta tillfället i akt att visa på att historier som berättas behöver en relevans för att skapa engagemang.

Mynewsdesk har dragit det till sin spets. Med enkla och billiga tekniska lösningar kommer vi skapa innehåll i realtid som både är engagerande och underhållande. Våra lärdommar kommer vi sedan ta vidare och visa på hur andra organisationer kan arbeta likadant.

– De som våra kunder vill nå ut till i dag är en sofistikerad målgrupp som är van att matas med all typ av information. Vi vill hjälpa våra kommunikatörer att berätta intressantare historier och därför har vi tagit fram Mynewsdesk NOW. Med ny teknologi, relevant ämne och intressanta möten vill vi visa hur man kan skapa kommunikation som tilltalar fler, säger Sofia Juhlin, Nordisk marknadschef på Mynewsdesk.

Under veckan kan du följa Kerstin och hennes olika möten och dialoger, både IRL och online. Hon kommer att introduceras för sociala medier, testa Tinder och diskutera digitaliseringens för- och nackdelar med barn ur en generation födda med smartphonen i sin hand. Du följer allt i realtid via www.mynewsdesknow.se