Vem är din pressfotograf?

Vem är din pressfotograf?

Detta blogginlägg kommer inte att handla om hur viktigt det är att använda sig av bilder när du publicerar pressmeddelanden och nyheter på Mynewsdesk. De flesta kommunikatörer är redan rörande överens om att ögat dras till bilder och att ett bra bildspråk är ett utmärkt sätt för dig att stärka ditt budskap ytterligare.

När vi pratar med våra kunder om att deras PR-arbete skulle gynnas av att använda mer bilder i sin kommunikation är det oftast ingen nyhet för dem. Problemet för många företag är snarare tillgången till bilder eller att bilderna som finns att tillgå har ett par år på nacken.

En professionell fotograf kan vara en väldigt bra investering för att få till de där riktigt bra bilderna som gör att ditt pressmeddelande blir något utöver det vanliga. En professionell fotograf är även en stor kostnadsfråga, särskilt för ett nystartat företag eller ett liten organisation med begränsad marknadsbudget. I det här blogginlägget vill vi därför tipsa om en tjänst som kan vara en "räddare i nöden" när ens egna bilder känns opassliga eller fantasilösa för din nyhet, ditt blogginlägg eller din facebookuppdatering. Tjänsten heter Foap och kan enklast förklaras som en Instagramliknande tjänst men med tvisten att företag kan köpa bilderna med full licens och använda dessa fritt i sin kommunikation.

Genom Foap kan alltså vem som helst vara sin pressfotograf. Foap har i dag 600 000 användare som laddar upp bilder som du kan ta del utav. Tillvägagångssättet är enkelt:

1. Fotograferna laddar upp och taggar bilden utefter innehållet.
  2. Du som kommunikatör går in och söker efter passande taggar. Hittar du en bild som passar och köper den för 10 dollar.
  3. 5 dollar går till fotografen och 5 dollar går till Foap.

Gå in och titta om det finns bilder som skulle passa ditt varumärke eller kampanj. Att titta är kostnadsfritt. Vart tror ni exempelvis att bilden ovan kommer ifrån?

Inlägget är skrivet av Hampus Ribbing