Vem använder dina bilder och hur tar du reda på det?

Vem använder dina bilder och hur tar du reda på det?

En bild säger mer än tusen ord! Uttjatat ordspråk men här på Mynewsdesk tror vi på detta. Fler och fler tidningar använder bilder mer än någonsin och vår statistik visar en ökad grad av besökare som hittar till våra kunders nyhetsrum genom att bildgoogla. Även Mynewsdesks nya design fokuserar mycket på bilder och i nästa vecka (33) så uppdaterar vi bildfunktionen för våra kunders nyhetsrum så att användaren själv kan beskära bilder för att anpassa dem till nyhetsrummet innan de läggs ut.

I detta blogginlägg hjälper vi dig att ta reda på vad som händer med dina bilder efter att du publicerat dem, hur du vet om någon tidning eller blogg återpublicerat dem och hur du kan få lite sökmotoroptimeringshjälp på köpet.

Först ska du ta reda på vem som använder dina bilder; gå in på ditt nyhetsrum på Mynewsdesk, välj ut en bild som du publicerat på Mynewsdesk. Kopiera sedan bildens URL (högerklicka och välj “kopiera webbadress”). När du kopierat URL:en så öppnar du googles sökmotor, Google.se, väljer bildsök och trycker på den lilla kameran i sökfältet. Här klistrar du sedan in länkadressen till din bild på Mynewsdesk och klickar på “search by image”. Då får du upp alla träffar där din bild används, även om de som använder bilden har laddat ner den och bytt filnamn. Detta fungerar dock bara på dina egna bilder, använder du köpta bilder så får du ett resultat som visar vilka ställen dessa bilder används och det betyder inte att de kommer från just ditt nyhetsrum.

Vårt nästa tips är att höra av sig till alla som använder dina bilder och säga hur kul det är att de använder dina bilder. I gengäld kanske de vill lägga in en länk till ditt företags hemsida eller nyhetsrum. På det sättet kan du öka trafiken till din webbplats och även få fler inlänkar webbplatsen vilket kommer förbättra din ranking på Google (bättre sökordsoptimering för dig).

Tre enkla steg för att optimera din bildanvändning:

(exempel gjort på en av Havs- och vattenmyndighetens releaser)

1. Välj ut en bild från ert nyhetsrum eller från ett pressmeddelande:

Pressmeddelande från havs och vattenmyndigheten

2. Kopiera bildens webbadress och öppna googles sökmotor. Välj bildsök och klicka på den lilla kameran. Klistra in Url:en här och klicka på sök.

Resultatet blir alla ställen din bild finns med och även lite relaterat material.

3. Hör av dig till alla som har använt din bild och be dem länka till din webbplats.

Lycka till!

Skribenten Fredrik Rahnasto reserverar sig för eventuella ändringar som Google gör vilket kan innebära att texten i detta blogginlägg inte blir lika relevant längre.