Årets pressrum 2010 koras den 14 december

Årets pressrum 2010 koras den 14 december

Årets Pressrum är MyNewsdesks årliga kundtävling. Här belönas de kommunikatörer som optimerat sin använding av MyNewsdesk för att skapa mer relevant exponering för sin pressinformation.

I Årets Pressrum belönas de kommunikatörer som optimerat sin användning av MyNewsdesk för att skapa mer relevant exponering för sin pressinformation. Kärnan handlar om att producera bra material och göra det lättillgängligt. Med nyhetsvärde och intressant innehåll, aptitligt paketerat med bra översikt och i olika format, på ett sätt som gör pressmaterialet lätt att sprida, ökar chanser för relevant publicitet i sociala, digitala och traditionella medier.

Med tävlingen vill vi dels belöna de kunder som arbetar aktivt med MyNewsdesk i sin kommunikation. Det kräver tid och engagemang av kommunikatören att hålla sig uppdaterad och aktiv i ett  föränderligt medielandskap. Vi vill ge cred till de som lyckas anpassa sin kommunikation och ser till att utnyttja de möjligheter som nya medier innebär. Som också investerar tid och kreativitet i att hitta, producera och publicera intressant innehåll. Vi vill även att andra kunder ska kunna inspireras och lära sig av vinnarnas goda exempel. I upprepade kundundersökningar ser vi att de kunder som själva aktivt driver sina newsroom och skräddaranpassar sitt material också är de nöjdaste kunderna. Det är också de som uppnår bäst resultat.

De nominerade företagen släpps den 24 november, en vinnare per bransch koras den 14 december.

Bedömningspunkter:

1. Översikt - företaget har ett tydligt överskådligt newsroom. Det bör innehålla uppdaterad företagsinformation, relevanta länkar och anpassat tag cloud för att underlätta för journalisten att hitta relevant information och navigera.
  2. Multimedia - Hur man utnyttjar möjligheten att arbeta med bild och video för att uppnå bättre spridning via olika mediekanaler och nå olika målgrupper.
  3. Social meda businesscards - Görs företagets experter och talespersoner tillgängliga på deras newsroom, namn och kontaktinformation, så att journalister kan nå relevanta personer med specialkunskap inom ett område direkt.
  4. Relaterad information - Att relatera pressmeddelanden, evenemang, bilder, kontaktpersoner och video till varandra ger ofta mer exponering, större intresse och bättre seo.
  5. Kategorisering - Väljer företaget relevanta ämneskategorier för att optimera distributionen av varje enskild nyhet?
  6. Rubrik och sammanfattning - Hur företaget använder sig av rubriker och beskrivningar i sin pressinformation för tydlighet, nyhetsvärde och sökmotoroptimering.
  7. Frekvens - Håller man en jämn frekvens på publicering?
  8. Kanaler - Utnyttjar företaget kanalval som finns.
  9. Social media upload - Laddar företaget upp material på sina sociala medier, som Flickr eller Youtube, för att effektivisera sin tid när de publicerar på MyNewsdesk?
  10. Social media newsflow - Har företaget valt att visa flöden från sina sociala medietjänster i sitt newsroom?

___
Pernilla Åström
Community Manager, Mynewsdesk

MyNewsdesk – The News Exchange Site

MyNewsdesk makes it faster and easier for companies, journalists, bloggers and opinion leaders to gain relevant exposure – on their own terms. It matches interested users with press releases, videos, images and other content, all instantly searchengine optimized and automatically published on social media platforms.

The site serves more than 10,000 companies and has a 97% customer satisfaction rate.